'Gebruik drones voor tuinkaarten is eenvoudig en kan hoveniers geld besparen' |
|
|
|
 |
| 164 sec |
Wiskundedocent Ten Hove komt ook als oud-vliegenier van pas op roc
Voor een paar honderd euro heb je er al een: een prima drone. Voor hoveniers kan dat een nuttig hulpmiddel zijn, ziet roc-docent Freo ten Hove. Zijn leerlingen zien het volgens hem ook. Nu de bedrijven nog.
Praktijkles vliegen met drones door roc-docent Freo ten Hove |
Er is goed nieuws, weet drone-kenner Freo ten Hove: niet alles wordt ingewikkelder. De bediening van de nieuwste drones blijkt supereenvoudig. Drones met camera om waarheidsgetrouwe kaarten te maken van aan te leggen tuinen kunnen hoveniers goed van pas komen. Bovendien blijken de regels voor de inzet van deze vliegmachientjes sterk versoepeld te zijn: 'Je mag ze tegenwoordig bijna overal gebruiken. De enige uitzonderingen: boven wegen met een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur of hoger, boven mensenmassa's, zoals festivalpubliek, en in de omgeving van vliegvelden. Tuinen zijn dus bijna nooit een probleem.'
|
'De regels zijn sterk versoepeld. Je mag drones nu bijna overal gebruiken'
| |
|
Schaalaanduiding
Volgens Ten Hove heeft een hovenier genoeg aan een cameradrone van een paar honderd euro om een gangbare tuin op te meten. 'Met de uren die je daarmee uitspaart, kan zo'n investering snel terugverdiend zijn.' Aanvullende apparatuur of programma's zijn ook niet noodzakelijk, voegt hij daar nog aan toe. 'Voordat je vanuit de lucht een foto maakt, leg je in de betreffende tuin een lat van een meter lang, die vanuit de lucht goed zichtbaar moet zijn. Die lat vormt op de foto de schaalaanduiding, die meegroeit of kleiner wordt met het vergroten of verkleinen van de foto. Aan de hand hiervan kun je gemakkelijk de hele plattegrond doormeten.'
Extra's
Ten Hove vervolgt: 'Eventueel kun je als extra een infraroodcamera overwegen. Daarmee kun je zien waar de bodem vochtig is of juist droog, en welke maatregelen op basis van deze gegevens nuttig zijn. Nog een stap verder is de aanschaf van een multi-spectraalcamera. Daarmee kun je chlorofyl - bladgroenkorrels - waarnemen. Zo kun je een indruk krijgen van de gezondheid van planten.'
 | Grafisch gecorrigeerde droneopname van een grote tuin. Voor geavanceerd landmeetwerk kunnen gespecialiseerde bedrijven worden ingehuurd. |
|
|
Studenten
Ten Hove werkt als wiskundedocent bij het in Almere gevestigde roc Aeres. Als oud-piloot bij de vroegere luchtvaartmaatschappij Martinair is hij daarnaast goed ingevoerd in het vliegeniersvak. 'Op het roc was het de ecologenopleiding die als eerste interesse had voor lessen in het gebruik van drones. De ecologiestudenten bleken ze handig te vinden voor het bekijken van plaatsen die tot dan toe moeilijk in beeld waren te krijgen.' Ten Hove is nu naast wiskundeleraar ook docent van het nieuwe keuzeprogramma 'Drones toepassen in de beroepspraktijk'. Niet alleen de ecologiestudenten mogen dit volgen, maar ook geïnteresseerde studenten van andere richtingen. Zo kwamen er flink wat hoveniersleeringen op af.
Jeugd
'Ik ben natuurlijk nieuwsgierig wat die toekomstige hoveniers met drones denken te kunnen doen. Ze hebben stage gelopen bij bedrijven; daar wordt nog weinig gebruikgemaakt van drones. Het valt me op dat volwassenen drones zien als iets wat ver van hen af staat. De jeugd, daarentegen, vindt ze heel interessant. Mijn leerlingen dachten al na over de vraag hoe drones tijdens hun stage van pas hadden kunnen komen.'
Regels
Toen de eerste drones rond de eeuwwisseling op de markt kwamen, bestonden er geen specifieke wettelijke regels voor. 'Aanvankelijk werden daarom de regels voor de luchtvaart vrijwel één op één ook op drones van toepassing verklaard', herinnert Ten Hove zich. 'Daarna volgden er speciale regels voor drones, die intussen alweer minder streng zijn geworden.'
|
Voor geavanceerd landmeetwerk kunnen gespecialiseerde bedrijven worden ingehuurd
| |
|
De belangrijkste reden voor de versoepeling is dat drones in de loop der jaren technisch flink zijn doorontwikkeld. 'De risico's tijdens het gebruik zijn aanzienlijk verminderd. Vroeger was het grootste gevaar dat een drone kon wegvliegen en niet meer luisterde naar de afstandsbediening. Hedendaagse drones zijn geprogrammeerd om terug te vliegen. Dat gebeurt zelfs volledig automatisch zodra ze buiten het bereik van de afstandsbediening komen of wanneer de batterij bijna leeg is.' Desgewenst zijn de machientjes ook strakker te programmeren, vertelt Ten Hove. 'Maximale afstanden en hoogtes zijn eenvoudig in te stellen. Dreigt een drone toch buiten een geprogrammeerd bereik te komen, dan vliegt hij automatisch terug. Je bouwt als het ware een virtuele kooi.'
|
De nieuwe drones kunnen niet meer wegvliegen; ze komen altijd terug
| |
|
Certificaat
Terwijl de software geavanceerder wordt, ziet Ten Hove het gebruik eenvoudiger worden. Een certificaat om met een drone te mogen vliegen is echter verplicht. Cursussen hiervoor worden ook online aangeboden. 'Het gaat hierbij vooral om de theorie: wat er wel en niet mag met verschillende soorten drones. Het vliegen zelf is relatief simpel.'
Onbekend maakt onbemind
Vooral voor ouderen geldt volgens Ten Hove dat onbekend onbemind maakt. Hij geeft bij Aeres ook dronecursussen voor volwassenen. 'Die komen bijvoorbeeld via hun werkgever.' Hij ziet dat ze bij binnenkomst vaak geen idee hebben wat ze ermee zouden moeten doen. 'Maar als ze weggaan, zijn ze er vol van. Dat valt me elke keer op. Drones zijn in de sector duidelijk nog geen gemeengoed. Maar omdat ze goed van pas kunnen komen, verwacht ik dat we ze in de nabije toekomst ook bij hoveniers veel vaker zullen zien.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|