Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Bedrijf dat met groot materieel werkt, kiest EGO Pro-X-bosmaaiers

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 1 juli 2024
271 sec


Maaidraad gaat langer mee

Het accumachinemerk EGO zet momenteel sterk in op handgereedschap voor professionals. Voor van het vermarkten van de nieuwe EGO Pro-X-serie riep importeur Stierman de Leeuw al een nieuwe functie in het leven. Eén van de eerste belangstellenden voor het professionele accuhandgereedschap was De Ridder Machineverhuur.

Het Drontense bedrijf Nijhuis Engineering zorgde ervoor dat de accu's van deze Atlas-spoorkraan aan de derde rail kunnen worden geladen. (Foto: Niels van Klompenburg)
Het Drontense bedrijf Nijhuis Engineering zorgde ervoor dat de accu's van deze Atlas-spoorkraan aan de derde rail kunnen worden geladen. (Foto: Niels van Klompenburg)

De Ridder Machineverhuur is gevestigd in het Noord-Hollandse Castricum. Wat voor soort bedrijf is dit? De onderneming blijkt sinds 1995 met onder meer vijf Atlas-spoorkranen, vijf Atlas-wielkranen en legio minigravers actief te zijn in het grondverzet, spoorwerk en transport. Ook deze onderneming ontkomt er niet aan om duurzamer te gaan werken.
Eigenaar Hans de Ridder becijfert het jaarlijks gebruik van HVO op meer dan 250.000 liter. 'Daarmee leveren we toch een vermindering van 85 procent in de CO2-uitstoot van ons bedrijf', zegt hij analyserend. 'Vraag me niet naar de extra kosten hiervan, want helaas zijn onze opdrachtgevers nog niet erg toeschietelijk om dat te compenseren. Inmiddels hebben we één van onze spoorkranen geëlektrificeerd. Dat spaart weliswaar HVO uit, maar de opdrachtgever rekent de elektriciteit die we afnemen van het elektriciteitsnet, via de zogenoemde derde rail van de trein-metrolijnen, gewoon aan ons door. In het systeem dat hiervoor nodig is, een omvormer, hebben we zelf geïnvesteerd.'


De spoor- en tramtracés worden gras- en onkruidvrij gehouden

Onderhoud aan spoor- en tramrails is grotendeels nachtwerk. Daarbij richt De Ridder zich ook op het gras- en onkruidvrij houden van de spoor- en tramtracés. Qua handgereedschap had De Ridder altijd al een aversie tegen 'knetterpotten', die volgens hem ook nog eens stank en warmte produceren. En dat valt niet te ontkennen. Toen er grastrimmers en bladblazers op accu's kwamen, schafte het bedrijf die dan ook algauw aan. De Ridder: 'Dat waren machines met een ruggedragen accupakket. Maar om het gras rondom palen en borden te verwijderen, stap je voortdurend in en uit de auto om je te verplaatsen. Wij ervoeren het als zeer onhandig om steeds weer dat accupakket los te gespen om het vervolgens even later weer met de riemen op je rug vast te maken.'

Professional aan de slag met de STX4500-trimmer
De Ridder vervolgt: 'Onze dealer maakte ons erop attent dat het accu-merk EGO dit soort handgereedschap ook met insteekaccu's leverde. Zoiets is voor ons veel aantrekkelijker. Dus zijn we circa drieënhalf jaar geleden overgestapt op EGO-handgereedschap. Met de accu's daarvan werken we vandaag de dag nog steeds. De aard van het gewas is echter medebepalend voor het succes van accu-aangedreven bosmaaiers. Vaak gaat dat om omstandigheden met heel taai gras. Daarbij stuiten we ook nogal eens op dunne twijgen of takken in het gras. In ons contract is namelijk bepaald dat we handmatige werkzaamheden slechts driemaal per jaar hoeven uit te voeren. Vaak was dan na 20 à 30 meter maaien het maaidraad al op, al ging het in een fris jong gewas uiteraard langer mee.'

De EGO BCX4500

Zwaargebruikers

Het merk EGO introduceerde dit voorjaar de EGO Pro-X-serie. De nieuwe productlijn met zes nieuwe machines werd gepromoot als zijnde veel krachtiger, en als geschikt voor professionele toepassingen: voor zwaargebruikers, zoals de importeur ze noemt. De Ridder Machineverhuur besloot op advies van de dealer een aantal nieuwe bosmaaiers aan te schaffen. De eigenaar zegt zeer tevreden te zijn met zijn nieuwe machines, die hij nu naast handgedragen EGO-bladblazers en EGO-stokzagen gebruikt. Hij spreekt ook met tevredenheid over zijn walkbehind-onkruidborstels op accu's, die overigens van een ander merk zijn.


Het maaidraad gaat nu vier- tot vijfmaal zo lang mee

De Ridder: 'Al na twee weken waren we overtuigd van de betere resultaten van de EGO BCX4500-trimmer/bosmaaier uit de nieuwe Pro-X-serie. Daarbij teken ik aan dat we er niet continu mee werken. Bij het verwijderen van lang taai gras gaat het maaidraad nu vier- tot vijfmaal zo lang mee; dat komt dus neer op circa 100 meter. De eerdere semiprofessionele versies van EGO waren er niet op gebouwd om met een maaimes braamstruiken te lijf te gaan. Normaliter doen we zoiets met een klepelbak aan de giek van een spoorkraan. Als je zo'n maaimes op onze nieuwe machines monteert, kun je daarmee rond palen best wel uit de voeten. De gebruikte EGO-accu's op het 56V-platvorm hebben een standtijd van ongeveer een uur. De gebruiksduur hangt mede af van de capaciteit van de accu's die je gebruikt, van de vraag of je met zo'n drietandsmes of met maaidraad werkt, van de maaiomstandigheden en van de snelheid waarmee je de bosmaaier gebruikt.' De importeur meldt hierover desgevraagd: 'Volgens het autonomieschema van EGO kun je met een 5Ah-accu en maaidraad tot 75 minuten werken, uitgaande van ideale omstandigheden. Met een 6Ah-accu is dat 90 minuten, met 7,5 Ah circa 115 minuten enzovoort. Gebruik je een drietandsmes op de machine, dan is dit respectievelijk 140 minuten, 175 minuten en 220 minuten. De accu's hebben onder meer een handige display, zodat je al werkend de beladingstoestand van je accu kunt volgen.'

Opladen

Omdat de 20 à 30 medewerkers van deze onderneming vooral 's nachts werken, heeft De Ridder Machineverhuur veel profijt van de zonnepanelen op het dak, die circa tien jaar geleden al zijn aangelegd: 'Overdag laden we de accu's op. Specifiek voor de nieuwe machines hebben we nu tien 56V-ARC-lithiumaccu's aangeschaft met elk een eigen lader. In onze werkbussen hebben we op eigen initiatief extra accu's geplaatst om de EGO-accu's te kunnen opladen. Dit traject heeft ons best wel hoofdbrekens gekost, zoals de keuze van de omvormers en het omgaan met vermogen. Dat je dergelijke accu's gemakkelijk aan je sigarettenaansteker kunt opladen, is een fabeltje.'


Tweede elektrische spoorkraan

Geen sprookje is dat het bedrijf kans gezien heeft een spoorkraan te laten elektrificeren. Deze subsidiabele ontwikkeling heeft ongeveer anderhalf jaar gevergd. 'De dieselmotor hebben we verwijderd en daar is een elektromotor voor in de plaats gekomen. We zijn bezig met de bouw van een tweede elektrische spoorkraan. Je moet met je tijd meegaan, maar we willen wel bij onze corebusiness blijven: grondverzet, spoorwerk en transport. Emissie- en geluidloos passen daarbij; met die eis krijgen we van onze opdrachtgevers aan het spoor steeds vaker te maken.'


BCX4500 en STX4500

Als het gaat om nieuwe professionele grastrimmers-bosmaaiers, kun je kiezen uit de BCX4500 en de STX4500. Beide zijn sterker dan de eerdere semiprofessionele versie, die ook populair is bij particulieren. Met de nieuwe versies kun je hardere vegetatie te lijf gaan. Bij beide apparaten is de buitenste as van carbonfiber waardoor ze zowel sterk als stabiel zijn, maar toch goed draagbaar. De maaibreedte bedraagt 45 cm. De STX4500 heeft een verstelbare D-greep. Vanwege de kracht die deze machine levert, is hij volgens de importeur ideaal voor hoveniers, facilitaire bedrijven en gemeentelijke gebruikers.

Bediening EGO BCX4500

BCX4500

Wat is dat nu precies voor een machine waarmee De Ridder werkt? Die vraag leggen we voor aan Steven Eusman, de nieuwe product field specialist bij Stierman de Leeuw, importeur van EGO. Hij vertelt: 'De BCX4500 heeft drie instelbare snelheden; de variabele snelheidsregeling kun je vanaf de stuurgreep bedienen. Deze grastrimmers-bosmaaiers werken met de EGO rapid reload-maaikop. In deze maaikop kun je vrij snel het - ook nieuwe - 2,7 mm dikke gedraaide maaidraad laden. Je steekt de draadlengte dwars door de kop heen en windt het draad daarna handmatig op de haspel. Later dit jaar introduceert EGO ook een automatische maaikop voor de machine, die voorzien is van Line IQ. Dat betekent dat de maaikop het maaidraad automatisch verlengt, dus zonder dat je de maaikop op de grond hoeft te stoten. Dit voorkomt uiteraard slijtage aan de maaikop. De Ridder Machineverhuur gebruikt de traditionele versie, waarmee je even op de grond moet stoten om het maaidraad te verlengen.' Wat de bijbehorende accu's betreft, vertelt Eusman: 'Alle accu's, die van 2,5 Ah tot de grootste van 12 Ah, passen op alle EGO-machines. Dat komt doordat de vorm van de accu en de daarmee samenhangende capaciteit niet gebonden zijn aan vaste afmetingen voor het plaatsen van de accu. Het is ook goed te weten er machines van Remarc, Tielburger, AS Motor, Limpar, Sabo, Eliet en Nimos uitgerust zijn met een elektromotor van EGO. Ook daarin kun je deze accu's gebruiken. Het merk EGO bestaat nu acht jaar en heeft nu al een assortiment van circa 180 verschillende accumachines. Tegenwoordig zet het merk sterk in op het ontwikkelen van machines voor professionals.'


Product field specialist Steven Eusman
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER