Subsidiepot voor elektrische bestelwagens leeg voor 2023 |
|
|
|
|
 |
| 71 sec |
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's komt in 2024 voor de laatste keer terug
Sinds gisteren, 28 augustus, is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot. Dat is meer subsidie dan vorig jaar, het aantal toegekende aanvragen ligt in 2023 ruim een derde hoger dan in 2022.
 |
Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er eentje kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus. De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023.
|
|
De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen
| |
|
Ondernemers in de stad
Vanaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens. Ook heeft het kabinet met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Wat blijft is de Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor het aanschaffen van een elektrische bestelbus. Elektrische bestelwagens staan namelijk ook op de Milieulijst, wat weer een fiscaal voordeel via de MIA-regeling oplevert van ongeveer 10% netto.
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|