Wilbert Borgers zet nieuwe stap in zijn levensmissie om ZT's te verbeteren |
|
|
|
|
| 331 sec |
Op bezoek bij mister Zero Turn
Bij ondernemer Wilbert Borgers staan legio functies op zijn cv. Maar het fenomeen zero-turnmaaier beschouwt hij als zijn levenswerk. Een bezoek aan hem voerde naar het Betuwse Angeren, alwaar zijn werkplaats staat. Een zesduizend vierkante meter groot grasveld gebruikt hij daar voor bemestingsproeven. En... hij demonstreert er zijn maaiers.
Borgers bij de accu-aangedreven Cramer 82ZT132 |
Op zijn grasveld staan twee zero-turns (ZT's) geparkeerd: een Ferris 5100Z met een Caterpillar-dieselmotor en de nieuwste Cramer-accu-ZT met een maaidek van 132 centimeter. Borgers benadrukt dat hij hiermee ook demonstraties verzorgt op locatie, tot ver in het buitenland: 'Niet met een gammele aanhanger,' glimlacht hij. 'De lange degelijke aanhanger waarop ik ze transporteer, heb ik zelf ontwikkeld. De eerste indruk is namelijk van groot belang bij je leads: je krijgt één gelegenheid voor een demonstratie; mijn bus en machine zijn schoon! Laden, lossen en vastzetten gaat zonder haperen, zodat ik al mijn aandacht meteen op mijn klant kan richten. De open laadbak is zowel vanbuiten als vanbinnen verlicht. Zo ben ik goed zichtbaar, terwijl ik op de Duitse snelwegen meteen wat promotie maak door de machines aan te lichten.'
|
'Overgang van ambtenaar naar zelfstandig ondernemerschap'
| |
|
De zero-turnmaaier kwam al snel bij Borgers in beeld toen hij de overgang maakte van ambtenaar bij de gemeente Huissen [hij was daar beheerder sportvelden, red.] naar het zelfstandig ondernemerschap. 'Dat was twintig jaar geleden. Gerd-Jan Driessen had zo'n nieuwe ZT met dieselmotor bij zijn onderneming Vledder in Huissen staan. Hij vroeg zich af wat hij met zo'n onbekende Ferris-machine moest. Ik heb de ZT een week lang uitgeprobeerd en was meteen verkocht. Qua bouw en constructie was deze machine ongeëvenaard. Toen al had hij een ongekend veersysteem dat ledematen en rug van de chauffeur ontlastte bij de hoge maaisnelheden die je ermee bereikte. Ik ben voor Vledder op provisiebasis deze Amerikaanse Ferris gaan demonsteren en verkopen. Het enthousiasme bij klanten was groot, maar het verkopen was aanvankelijk vrij kansloos. Ik bleef echter in de machine geloven. Ferris leverde namelijk in Europa alleen een kleine ZT en een te grote ZT-versie. Dat sloot niet aan op de behoefte. Toen ook de middenmaat kwam, ging het met de verkoop snel voorwaarts. Let wel: dit waren nog zijlossers. Ze waren robuust en je kon er efficiënt en snel, tot 19 kilometer per uur, mee maaien. Bij een demoaanvraag stond ik altijd zo snel mogelijk met een machine op de stoep. Met folders werken deed ik nooit: het promoten gebeurde uitsluitend op basis van mond-tot-mondreclame.'
Pionierswerk
Borgers kwam tot de gedachte dat een mulchdek de belangstelling voor zo'n ZT in zijn pionierswerk verder zou stimuleren. Hij benaderde hiertoe Ferris. Dit bedrijf stond, gezien de verwachte omzet van zo'n nieuwe ontwikkeling, daar niet voor open. Dus ging Borgers zelf aan de slag. 'Samen met mijn Duitse kennis Gert Dammerts uit Sprockhövel, ein Praktiker, hebben we er veel tijd in gestoken om een eigen mulchdek voor de Ferris ZT te ontwikkelen. De kunst bij een mulchdek is dat het maaisel zo kort mogelijk onder dek moet blijven circuleren, maar goed verbrijzeld moet worden. Uiteindelijk heeft Ferris deze dekken toch geproduceerd. Kort daarop bedachten we voor het achterlossende mulchdek ook een kliksysteem. Daarmee kon een hovenier zijn mulchdek snel omschakelen van mulchen naar achterlossen. Sleutels waren hierbij overbodig.' De producent liet het afweten om deze innovatie op de West-Europese maaidekken te installeren. 'Wat zou een hovenier hierbij veel baat gehad hebben,' verzucht Borgers, terwijl we bij de open motorkap van de Ferris staan. 'De Amerikaanse producenten vinden de thuismarkt veel interessanter dan de manier van aanpak in onze contreien. In de VS maaien ze vooral met zijlossende maaidekken en daarop zitten hun grote verdiensten. En winst telt, niet onze wensen.'
| De door Borgers gekoesterde Ferris 5100Z |
|
|
Naar Duitsland
De oudere, blinkende Ferris roept kort enkele emoties op bij Borgers als hij vertelt hoe Vledder uit Huissen afscheid nam als importeur van het merk Ferris. Manager Driessen aanvaarde namelijk een betrekking. Borgers beëindigde zijn werk bij Vledder. Van de machine die hij hier merkbaar koestert, liep het laatste exemplaar in 2020 van de lopende band. Hij noemt deze Ferris 5100Z exemplarisch voor zijn inspanningen om ZT's te verbeteren, adviezen die de Amerikaanse fabrikant soms ook volledig naast zich neer legde. Borgers: 'Let wel, ik noem mij onafhankelijk van dit merk, maar mijn insteek was dat ik volledig achter zo'n ZT moest kunnen staan om hem te verkopen. En ik zag mogelijkheden de machine in onze situatie verder te verbeteren. Ook qua ergonomie, de positie van de chauffeur en de trillingen die hij krijgt te verduren in handen en voeten. Vaak zit men verkrampt op zo'n machine. Ik demonstreer bij demo's ook hoe je ontspannen op een ZT kunt zitten.
De Ferris-machine waar we hier bij staan, herinnert mij eraan dat mijn bijzondere levenswerk nog niet af is. Meningsverschillen resulteerden erin dat ik geen klant meer ben bij Van Der Haeghe, de importeur. Ik had echter inmiddels naam gemaakt als promotor en productdeskundige op het gebied van deze bijzondere maaiers. Op basis van mijn pionierservaring, opgedaan in Nederland, vroeg dezelfde Driessen namens de Briggs & Stratton-fabrikant in Roermond me om in Duitsland aan de slag te gaan. Daar hadden ze namelijk nog nooit van zero-turns gehoord. Briggs & Stratton is namelijk ook de fabrikant van onder meer Ferris. Inmiddels noemen ze me zelf in Neurenberg "mister Zero Turn". Ik schat dat ik in ons land inmiddels circa honderd professionele Ferris-ZT's heb afgezet. Ook dat doe ik nog steeds. Deze machines, waar nog steeds mijn liefde zit, betrek ik niet van de Nederlandse importeur, maar ik vind ze in heel Europa, door zoeken en informeren.'
ZT's op accu's
Laat duidelijk zijn dat kwekerszoon Borgers (62) veel affiniteit heeft met techniek. Zijn cv vermeldt ook functies als: internationaal chauffeur, politieman, brandweerman en beheerder sportvelden. Hij beschikt zelfs over de spuitlicentie en bezit de diploma's Terreinmeester I en II en Beheerder sportaccommodaties. Een gemeentelijk privatisering in 2003 maakte hem als ambtenaar boventallig en daarom koos hij voor het ondernemerschap. Zijn missie om professionele ZT's nog beter te maken is echter nog niet helemaal vervuld. Mister Zero Turn laat zijn licht namelijk tegenwoordig ook schijnen op de accu-aangedreven versies. Een tweede punt is dat hij werkt aan de verbetering van het mulchproces bij maaidekken.
|
'De nieuwe accu-aangedreven Cramer-ZT's, die EuroGarden introduceerde'
| |
|
'Ik weet dat bedrijven, gemeenten en instellingen belangstelling hebben voor goede professionele accumaaiers. Shibaura-dealer Ryobi in Huissen zette mij op het spoor van de nieuwe accu-aangedreven Cramer-ZT's, die EuroGarden introduceerde. Dit was totaal iets nieuws voor me en ik wilde ook hier op een onafhankelijke manier naar kunnen kijken. De accu-Cramer-ZT zag er goed uit, maar let wel, ik wil eerlijk in mijn oordeel blijven en Cramer niet te vuur en te zwaard promoten. Mijn huidige missie is dan ook om deze accu-ZT nog beter te laten functioneren. Alles gaat dus elektrisch. Vrijwel iedereen kan met zo'n accumaaier overweg; onervaren mensen kunnen minder kapotmaken, zoals bijvoorbeeld de V-snaren. De machine produceert veel minder trillingen en geluid; een defecte elektromotor die de rotoren aandrijft, laat zich gemakkelijk vervangen. Ik constateerde dat deze accumachine veel minder geleidelijk versnelt dan een hydrostaat. Naar mijn mening kan en moet dat anders. Ik signaleerde op basis van eigen gebruikservaringen een aantal punten, waarop de engineers geattendeerd zijn. In beginsel vind ik het een fantastische machine. Als oud-brandweerman maak ik me bijvoorbeeld zorgen over hoe te handelen als zo'n zwaar 82V lithium-ion-pakket spontaan ontbrandt. En over de verzekering van deze producten. Maar dat geldt voor alle accumachines.'
| De maaihoogte kiezen en eenvoudig vergrendelen |
|
|
Zorgen
Er is ook een aantal zaken in de markt dat Borgers zorgen baart. Zoals de goedkope productie van machines in China. En de toepassing van dito vaak inferieure Chinese onderdelen als lagers in kwaliteitsmachines. Ook pleit hij voor meer transparantie op de markt voor tuin- en parkmachines. Borgers spreekt zijn afkeuring uit over de handelsprotectie in het circuit van producent, importeur, onderdelenleverancier en dealers: 'Het mag toch niet zo zijn dat je een bepaalde V-snaar uitsluitend bij een vakdealer kunt betrekken? En dat daar weken op gewacht moet worden? Het lijkt soms of importeurs er met hun dealers een politiek spelletje van maken. Dat een klant bij de keuze van een bepaalde machine afscheid moet nemen van zijn huisdealer als deze niet aan de irrationele normen van de fabrikant of importeur voldoet. Het winstoogmerk staat in de keten bij ieder te hoog in het vaandel. En ik waarschuw dat dit uiteindelijk ten koste gaat van de productkennis. Die ligt al op een minimaal niveau.' Als vakblad De Hovenier zullen we natuurlijk Borgers' objectieve bevindingen omtrent de professionele accu-ZT's en betere mulchdekken graag volgen.
Borgers als dealer
Borgers Tuintechniek is dealer van uitsluitend kwaliteitsproducten. Met ruim twintig jaar ervaring levert de onderneming in Angeren tuin- en parkmachines aan de particuliere en professionele markt, zoals aan gemeentewerken, brandweer, hoveniers, golfbanen en andere sportvelden, campings en privépersonen. De onderneming verkoopt Ferris, Cramer, Ryobi, Sabo, Dolmar, Eliet en geeft vrijblijvend advies en demonstraties op locatie. Borgers Tuintechniek verricht ook onderhoud en reparaties aan deze kwaliteitsproducten.
|
Bovenstaande maaier beschreven we reeds eerder in dit magazine. Hij heeft een maaidek van 132 centimeter voor mulchen en optionele zij-uitworpfuncties. Daarmee biedt deze machine uitstekende maaiprestaties dankzij de drievoudige motoren van 1,5 kW en het robuuste stalen maaidek. Een geïntegreerd 82V 16 kWh lithium-ion-accupakket levert de stroom. Een hovenier kan daarmee de hele dag door maaien, tot vier hectare op een enkele lading. Johan Teeuwen is categorymanager OPE voor tuin- en parkmachines bij EuroGarden, de importeur van Cramer. Hij is enthousiast over het samenwerken met 'mister Zero Turn' en zegt: 'Wilbert Borgers is een zeer bekend man in de sector en inmiddels Cramer-dealer. Zijn expertise en aangeboden support heeft geleid tot een samenwerking met EuroGarden. Wij schakelen Borgers in voor demonstraties en advies op gebied van zijn expertise. Dat zijn ZT-maaiers en maaitechnieken. Met zijn knowhow willen we de introductie van de nieuwe zitmaaiers van Cramer versterken. We zien het als een aangename, sympathieke samenwerking.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|