Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Duurzame tuin Nico Wissing & Lodewijk Hoekstra op Floriade

NIEUWS
Facebook Linkedin Whatsapp
maandag 5 maart 2012
79 sec


Tijdens de Floriade in Venlo is op themaveld Green Engine de Duurzame Tuin van NL Label te bezoeken. Afgelopen vrijdag tekenden de tuinarchitecten van NL Label - Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra - het deelnamecontract voor de Floriade. Wissing heeft meer dan 25 jaar ervaring in tuinontwerp, -aanleg en -onderhoud. Hij geeft lezingen in binnen- en buitenland en wordt gezien als visionair in het groen. Ook Hoekstra heeft jarenlange ervaring in de groensector en is met name bekend als televisietuinman in tv-programma’s als Eigen Huis en Tuin en Koffietijd. De ambitie van de tuin die NL Label gaat realiseren op de Floriade is om Nederland te laten zien hoe je duurzame tuinen kunt vormgeven en inrichten. De tuin van 1.000 m2 is een weerspiegeling van het dagelijks leven en omvat de vier thema’s wonen, werken, privé en ‘cityfarming’. Voor elk van deze thema’s zijn tal van nieuwe producten en toepassingen bedacht. In Wonen komt bijvoorbeeld een carport met een dak van solarpanelen te staan dat dient als oplaadpunt voer een elektrische auto. Bij het thema Cityfarming staat een groot eetbaar tuinhuis met zonnepanelen, groentes en kruiden op het dak en er is een presentatie over NL label. Voor het segment Werken is onder meer een buitenkantoor bedacht met zonnecollectoren en er is een alternatieve manier van regenwateropvang en –zuivering te zien.
In de tuin worden ook tal van duurzame beplantingsmogelijkheden getoond en er wordt een paviljoen gerealiseerd waar bezoekers informatie kunnen krijgen over de toegepaste materialen.
Met de inzending op het Floriadepark wil NL Label kennis ontsluiten over duurzame materialen aan zowel de consument als de vakman. Dit gebeurt door het verhaal achter het product te vertellen in de vorm van een productpaspoort. In één oogopslag wordt dan helder in welke mate een product recyclebaar is, waar het vandaan komt en bijvoorbeeld hoe lang het meegaat. Zo wil NL Label innovatie op gang brengen bij leveranciers en producenten én een bewustzijn creëren bij de consument. NL Label wil een gids zijn waarmee tuinproducten worden bekeken op de mate waarin ze duurzaam zijn en bijdragen aan milieu en natuurvriendelijkheid. Het label maakt deel uit van een grotere beweging die Wissing en Hoekstra in gang willen zetten met het boek dat binnenkort uitkomt onder de titel 'Sparren voor een duurzaam leven'. Ook de website www.eerlijkbuitenleven.nl zal binnenkort online gaan.



LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
De Groene Sector Vakbeurs 2026
dinsdag 13 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
Missiegedreven vakmanschap tijdens Buiter Beton Hoveniersdag 2026
donderdag 29 januari 2026
t/m donderdag 29 januari 2026
Leve de Tuin Festival in Den Bosch
vrijdag 27 februari 2026
t/m zondag 1 maart 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER