Hoveniers hebben steeds meer leveranciers, prijsvoering hierin minder belangrijk |
|
|
|
|
 |
| 70 sec |
Ook consumenten lijken prijzen van hoveniersbedrijven minder belangrijk te vinden
Het gemiddeld aantal leveranciers waar een hoveniersbedrijf regelmatig zaken mee doet is de afgelopen paar jaar toegenomen. Bedroeg het gemiddeld aantal regelmatige leveranciers in het jaar 2018 nog 13,7 per hoveniersbedrijf. Inmiddels is dit gestegen tot 17,5 regelmatige leveranciers.
Dit blijkt uit het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2022 van marktdata.nl. Onderzoeker Han van Es denkt dat de toename van leveranciers deels heeft te maken met de verkrijgbaarheid van materialen. Door materiaalschaarste kunnen hoveniers mogelijk meer gaan 'rondshoppen'. Eventueel zou de toename ook te maken kunnen hebben met meer directe verkoop via webshops van leveranciers. Van Es: 'Dit blijkt niet direct uit het marktrapport, maar zijn mogelijke verklaringen.'
Prijs minder belangrijk
Verder laat het rapport zien dat zowel bij het afstoten als bij het aantrekken van een nieuwe regelmatige leverancier prijs-aspecten minder belangrijk zijn geworden. De hoofdreden voor hoveniers om voor een nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op het assortiment en leveringen/voorraad.
Goede levering en voorraadhoudend belangrijkst
Bij het aantrekken van een nieuwe leverancier is een goede snelle levering en het voorraadhoudend zijn belangrijker geworden ten opzichte van het voorgaande editie van het onderzoek. De prijsstelling als hoofdmotief is juist minder belangrijk geworden. Ten opzichte van het jaar 2012 is het aandeel van de prijsstelling als hoofdmotief om voor een bepaalde leverancier te kiezen met 28 procent afgenomen. Het onderzoeksrapport toont verder ranglijsten van de belangrijkste regelmatige leveranciers op het gebied van levend groen en zaden, gereedschap en machines, meststoffen en bestrijdingsmiddelen, tuinhout en bestratingsmateriaal.
|
|
De prijsstelling als hoofdmotief is juist minder belangrijk geworden
| |
|
Consument ook minder op prijs
Overigens blijkt uit een big data analyse van het online zoekgedrag dat ook de consument minder prijsgevoelig is geworden op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud. Ten opzichte van de ontwikkeling van het totale zoekvolume op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud, is de ontwikkeling van het zoekvolume van prijsgerichte zoekopdrachten de afgelopen paar jaar behoorlijk achter gebleven. Daarmee lijkt de consument relatief gezien minder prijsgericht te zoeken en dus ook minder prijsgericht te handelen, aldus het onderzoeksrapport. In het jaar 2021 is er sprake van stabilisatie.
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|