Timberwolf introduceert slim DPF-regeneratieproces bij hun nieuwste versnipperaar |
|
|
|
|
 |
| 198 sec |
De TW 280HBD
De Engelse onderneming Timberwolf bracht in 2023 de professionele TW 280 HB Hybrid op de markt. Deze zogenoemde hybride houtversnipperaar werkt zowel op diesel als op elektriciteit. Deze zomer demonstreerde accountmanager Seb Merckx echter een nieuwe dieselaangedreven houtversnipperaar, de TW 280HBD.
| De nieuwe Timberwolf TW 280HBD |
Het seizoen om hout te versnipperen is weer in aantocht. Dit is hét moment voor hoveniers om zich op de markt te oriënteren op professionele houtversnipperaars, ongeacht of het huur of koop betreft. Seb Merckx memoreert kort die innovatieve hybride versnipperaar: 'Door een dieselmotor en een elektrisch systeem te combineren optimaliseerde Timberwolf de prestaties en verminderde de uitstoot. Dit om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzamere oplossingen in de industrie. Met toepassing van een 24,8 Kubota-dieselmotor biedt hij in combinatie met een elektromotor een uitzonderlijke piekprestaties van 62 pk.
 | | Accountmanager Seb Merckx |
|
|
De allernieuwste en compacte versie van Timberwolf, uitgevoerd als aanhangwagen, oogt als een oldschool machine. Je herkent veel elementen van eerdere Timberwolfs. Toch heeft de onderneming wel degelijk vele vernieuwingen doorgevoerd. Uiteraard is de dieselmotor 'schoon' en werkt deze met een roetfilter. En dat kan lastig zijn, maar niet zoals Timberwolf dat aangepakt heeft. Merckx wijst daarbij op het nieuwe bedieningscherm en vertelt: 'Een nieuwe 55 pk Hyundai DM01-dieselmotor met een DPF-regeneratieproces drijft deze machine aan. Deze techniek brandt, indien nodig, automatisch het roetfilter schoon. Normaal duurt zo'n proces vijftien tot twintig minuten. Nu kun je echter op het bedieningsscherm de mate van vervuiling zien. Maar ook de tijdsduur voordat dat regeneratieproces weer uit zichzelf opstart, wordt weergegeven. Bij deze motor kun je de regeneratie van het roetfilter zelfs, kort, uitstellen. Of juist vervroegd laten starten. Zo kan een gebruiker de regeneratie van het roetfilter al op de zaak of tijdens een koffiepauze laten uitvoeren. Tijdens het versnipperen is er dan dus geen sprake meer van oponthoud of tijdverlies. Deze geboden mogelijkheid is natuurlijk zeer interessant voor bedrijven die deze schone, compacte en krachtige 55pk-versnipperaar gaan verhuren.'
Geen gashendel
Dit is echter niet het enige nieuwe aan deze Timberwolf. Een hovenier zal namelijk tevergeefs zoeken naar de gashendel om tijdens een versnipperopdracht het toerental tijdelijk even te verlagen. De gashendel maakte namelijk plaats voor schakelaars. Zowel links als rechts van de opklapbare invoertrechter zit een niet te missen blauwe en een groene schakelknop. Dit is in de vorm van rechthoekige plaatjes. Raak je het groene plaatje een halve seconde aan, dan is het versnipperdeel vrijwel meteen bedrijfsgereed. Houd je het blauwe plaatje drie seconden ingedrukt, dan daalt het toerental van de versnipperschijf. Daarmee beperk je uiteraard meteen het brandstofverbruik en het geluids- en emissieniveau. Verder kreeg het bedieningsscherm, waarop je alle informatie kunt vinden, een update. Ook kun je nu de versnipperaar verbinden met je smartphone. Dit gebeurt via de IQANgo-app. De gebruiker kan hiermee een volledige diagnose stellen van de versnipperaar. Als er toch nog onduidelijkheden zijn, kan de dealer of de verhuurder op afstand inloggen bij deze Timberwolf-versnipperaar. Daarvoor moet de hovenier via de IQANgo-app verbonden zijn met de machine.
Keihard hout
Vanzelfsprekend is deze speciale Hyunday-dieselmotor uitgerust met compleet diagnostisch systeem, afleesbaar op het bedieningsscherm. Daarnaast is er een goed functionerend No Stress-systeem. Dat heeft Timberwolf ten opzichte van eerdere versies weer verder geoptimaliseerd. Merckx: 'Mijn eerste demonstratie van deze machine deed ik eind juni bij Snijder Boomverzorging uit Lekkerkerk. Deze moest bij een particulier een dode beuk slopen en het hout versnipperen. Dit was een mooie testcase voor de compacte machine die de fraaie tuin niet mocht beschadigen. Dood beukenhout is, zoals bekend, keihard en versnipperen daarvan is lastig.'
 | | Dik, dood beukenhout gaat de versnipperaar in |
|
|
'Zodra ze een tak ter dikte van een bovendij in de machine staken, leek het net alsof de versnipperaar telkens even hikte, om dat harde, droge beukenhout naar binnen te werken. Dit proces wordt automatisch aangestuurd door de boven- en onderrol, wat ervoor zorgt dat het geheel niet vast kan lopen. Het verwerken van het hout vormde geen enkel probleem. Ik adviseer hierbij overigens om het dunste van een dikke tak of stam als eerste in de houtversnipperaar te stoppen. Dunner hout met zijtakken voert de machine echter met gemak zelfstandig in. Inmiddels heb ik al vele demonstraties uitgevoerd met deze machine, die we deze herfst ook meenemen naar de Hoveniersdag.'
Kleine snippers
Wat mij verder opvalt is de relatief dunne uitblaaspijp met reflector. Merckx geeft hiervoor als verklaring: 'Op de versnipperschijf is niet één mes over de totale lengte gemonteerd, maar bevinden zich twee kortere messen, met elk een opening. Hierdoor verloopt het knippen op het vaste mes veel soepeler. Een mes knipt het ingevoerde hout eerst aan de ene zijde van de stam op het vaste mes en een fractie later, een halve omwenteling later dus, met het tweede mes aan de andere zijde. De impact op de versnippersschijf vermindert hierdoor en de houtchips zijn met 19 millimeter kleiner dan conventioneel. Dankzij die kleinere houtdelen volstaat een smallere buis, terwijl door het venturi-effect de luchtstroomsnelheid in de uitblaaspijp toeneemt.'
 | | Een dikke, massieve pasbout garandeert de goede uitlijning bij herplaatsen van de korte messen |
|
|
Ook op tracks
Merckx vervolgt: 'We hebben dus kunnen aantonen dat deze nieuwe compacte machine moeiteloos dikke stukken dood hout kan verwerken. Het is dus hiermee ook mogelijk voor boomverzorgers en hoveniers om zich met een relatief lichte en wendbare machine bij een opdrachtgever te melden, zonder schade aan te richten aan bijvoorbeeld de bestrating met de tandem-as. Als je hiermee over natte ondergrond gaat, is het gebruik van rijplaten uiteraard verstandig. Maar... ik kan nu ook melden dat Timberwolf deze herfst exact dezelfde versnipperaar, maar dan op rupsen, gaat introduceren. Deze TW 280FTRd komt op rubberen tracks te staan met een vaste spoorbreedte van 1410 millimeter.'
De TW 280HBD
Motor Doosan/Hyundai Brandstof Diesel Vermogen 55 pk Invoeropening b x h 280 x 210 mm Invoermethode hydraulisch Messen 2 x 160 mm Omkeerbare messen ja Aandrijving schijf 3 V-snaren Rendement 10 ton/uur Chipsafmetingen 19 mm Gewicht 1317 kg L x b x h in mm 3332 x 2304 x 1653 Dieseltank 36 liter
|
In aantocht: de TW 280FTRD. Deze versnipperaar staat op rupsbanden en krijgt dezelfde specificaties, met uitzondering van het gewicht (1851 kilogram) en de afmetingen (2880 x2320 1440 millimeter).
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|