Zero-Turn Maaien: Marskamp's ervaring met de grasshopper 321D-52 |
|
|
|
|
| 294 sec |
Maaien met de Grasshopper 321D-52"
Hoveniersbedrijf Bert Marskamp werkt inmiddels met derde Zero-Turn (ZT)-maaier. De laatste aanwinst is een Grasshopper 321D-52", geleverd door Lozeman Tuinmachines Elst BV. Deze maaier is zeer krachtig en snel en benut de brandstof in de 26 pk-dieselmotor beter dan een benzineversie.
Bert Marskamp op zijn achterlossende Grasshopper. |
Zaterdagochtend 8 juni 08.30 uur exact. Als ik opneem, heb ik hovenier Bert Marskamp aan de lijn. Een belangrijk levensmotto van hem blijkt 'afspraak is afspraak'. Dat maakt hij waar en hij heeft zijn eerste klus er alweer opzitten; de mijne begint nu pas... Marskamp startte zijn eenmanszaak twintig jaar geleden en hij huurt zzp'ers in bij het uitvoeren van de opdrachten die hij aanneemt. 'Hovenier zijn is een vak waarin iedereen zijn eigen specialiteiten heeft. Sommigen zijn handig met timmeren, anderen kunnen beter met planten omgaan. Ik laat het liefst iedereen doen waar hij goed in is en wat hij fijn vindt om te doen. Daarin ben ik eerlijk en transparant. Voor 98 procent bestaan mijn opdrachtgevers uit particulieren. Het opbouwen van een goede band met hen vormt de rode draad sinds de start van mijn bedrijf. Zo onderhouden we tuinen van 10 vierkante meter tot een landgoed van 15 hectare. Het vele maaiwerk daar is overigens uitbesteed aan een ander bedrijf.'
Vanaf zijn Grasshopper
Marskamp had zijn eerste klus die ochtend dus al afgerond en vertelt vanaf zijn Zero-Turn (ZT)-maaier, een Grasshopper 321D-52" ZL, het volgende: 'Ik heb veel ervaring met ZT's. Mijn eerste was een Toro-ZT. Daarop volgde een Grasshopper-ZT, een type 124D. Beide waren benzine-uitvoeringen en hadden een achterlossend maaidek. Naar goed Amerikaans gebruik slurpten die benzinemotoren heel veel brandstof. De torenhoog wordende benzineprijs was een belangrijke reden dat ik om me heen heb gekeken. Die benzineversies waren me ook te licht, want af en toe smoorden ze in een lang gewas. Uiteindelijk gaf Lozeman me een aantrekkelijke inruilprijs op deze ZT-dieselversie met een 26 pk-motor. Uiteraard mocht ik hem eerst uitproberen en natuurlijk heb ik toen niet voor het gemakkelijkste gewas gekozen. Ik heb hem niet gespaard, maar vond het opvallend dat het hoge, taaie gewas netje werd gemaaid, zonder dat er noemenswaardig proppen achterbleven.'
|
'Achter in het maaidekdek zit nog een vierde spindel'
| |
|
'En... de machine bleef mooi op toeren. De maaisnelheid stem je in zo'n geval natuurlijk af op het gewas. En ik moet zeggen: bij een mooi, droog gewas blijven er zelden proppen achter op het gras en kun je er opmerkelijk snel mee maaien en rijden. Dankzij het hoge motorvermogen draaien de spindels namelijk snel met een hoge messnelheden tot gevolg. Verder zit achter in het maaidek nog een vierde spindel. De iets gekromde mesvorm en de vinnen verraden dat het een mulchmes betreft. Dit is ook iets hoger in het maaidek geplaatst. Dit speelt uiteraard ook een belangrijke rol bij turbulentie, waardoor het gras keurig verdeeld achter het middendek op de bodem terecht komt. Wat dieselolie betreft kan ik met een volle tank, circa 25 liter, een hele dag maaien. Wil je de brandstofmeter raadplegen, dan moet je de stoelzitting opklappen.'
De schokdemping
Het merk Grasshopper is - en insiders weten dat - zeer robuust, maar vrij basic uitgevoerd. Zo zijn de achterwielen niet apart geveerd. Toch worden de schokken grotendeels opgevangen. De chauffeur zit op het bestuurdersplatform dat als een geveerd subframe bevestigd is aan de machine. De beperkt in hoogte verstelbare chauffeursstoel is zeer luxe geveerd. En ook dat levert een belangrijke bijdrage aan trillingsarm maaiplezier. Datzelfde geldt voor de met foam beklede stuurhendels die ook enige demping hebben: 'Dat rijdt ook bij hoge snelheden best prettig,' vertelt Marskamp. 'Ik kan mijn armen op de leuningen leggen en heb na een dag maaien absoluut geen doof gevoel in armen of vingers. De instelling van de maaihoogte van deze machine van 2,5 centimeter tot bijna 13 centimeter gaat ook heel eenvoudig met een vergrendelpen. Je laat met een pedaal het maaidek zakken tot het op de weerstandsnok blijft rusten. Dit alles is vrij zwaar uitgevoerd en ik hoor sommigen wel eens zeggen dat zoiets er amateuristisch uitziet. Het functioneert echter uitstekend. En de kans dat zoiets defect raakt, in tegenstelling tot hydraulische bediening, is verwaarloosbaar. Wat bodemvolgendheid betreft rust het maaidek op twee massieve, rubberen zwenkwielen en aan de achterzijde hangt het met twee veerbelaste kettingen aan het frame.'
| Grasshopper met zijuitworp. Die van Marskamp heeft een achteruitworp. |
|
|
Extra rondje
Marskamp koos voor een maaidek van 132 centimeter, omdat hij zich realiseerde dat hij met deze breedte door vele toegangspoorten bij grasvelden kan komen. 'Met een breedte van 152 centimeter zijn je mogelijkheden veel beperkter. Dankzij deze breedte verwierf ik recentelijk een interessante opdracht. De toegangspoort bij een appartementencomplex was 135 centimeter en een hovenier maaide het gras om die reden met een aangedreven loopmaaier. In mijn situatie, van 132 centimeter versus 152 centimeter, betekent dit dat ik per maaibeurt een of twee rondjes extra moet maaien. Met een maaisnelheid van maximaal 10 kilometer per uur stelt zoiets maar weinig voor. Deze ZT is ook zeker geschikt voor het maaien van grote oppervlaktes, zoals op campings. En daar is het zeker een populaire machine.'
Twee staallagen
Waar het maaidek van Marskamps de eerdere Toro-ZT een gestanst exemplaar betrof, is het DuraMax-maaidek van zijn Grasshopper volledig gelast. Dat maakt het extra stevig en duurzaam. Uit de documentatie blijkt dat de Amerikanen dit circa 20 centimeter hoge maaidek opbouwen uit twee gelamineerde staallagen met een totale dikte van 7 millimeter. De voorrand van het maaidek, de bumper, is nog eens met 4,5 millimeter versterkt. De snijkamers in het speciaal ontwikkelde maaidek zijn zeer ruim. Samen met de sterke luchtstroom verhoogt dit het snij- en mulchresultaat. De spindels met van de maaimessen zijn gemonteerd in massieve aluminium lagerhouders. Die hebben een doorsnede van 20 centimeter en een zesboutsmontageflens die de impactkrachten over het staal verdelen. Dat is ter plaatse extra dik (13 procent) uitgevoerd. Deze lagerhouders voeren de ontwikkelde warmte nog beter af, wat de duurzaamheid vergroot. Zowel de aandrijving vanaf de 26 pk-motor als de aandrijving van de vier spindels van het maaidek gebeurt met V-snaren. En uiteraard wordt de machine hydrostatisch voortbewogen.
| Het maaidek bezit naast de drie maaispindels nog een vierde spindel |
|
|
Nooit afslaan
Marskamp vervolgt: 'Toeschouwers verwonderen zich er wel eens over dat je met deze ZT-maaier ook in een gewas terecht kunt dat je zou moeten klepelen. Of met een landbouwwerktuig zou moeten maaien. Uiteraard pas je dan de rijsnelheid aan. Nog nooit heb ik met deze machine meegemaakt dat hij in het gewas smoorde of dat hij automatisch uitviel door oververhitting. Wat veiligheid betreft, keren de stuurhendels altijd automatische terug naar de neutrale positie, wanneer je ze loslaat. Ongeacht of dat in de voor- of achteruitrijsituatie is. Mocht je kans zien de chauffeursstoel te verlaten als ze niet in de ruststand staan, dan stopt de motor vanzelf. Zoiets kan je overkomen als je te snel over een grote hobbel rijdt. Als je dan loskomt van de zitting, slaat de motor af. Verder ben ik heel tevreden over mijn Grasshopper 321D-52" ZL. Nogmaals, hij is robuust en krachtig, wat hem bij hoge maaisnelheden geschikt maakt om in alle omstandigheden een mooi maaibeeld achter te laten.' Qua bouw en weinig fijnzinnige techniek is de Grasshopper geen must have. Marskamps mening hierover: 'Als zoiets dan maar goed maait, zuinig is en er weinig aan kapot kan gaan. Daar gaat het echt om, want aan stilstand hebben we niets. Dat zit bij de Amerikaanse Grasshopper wel goed. Eén ding zou de fabrikant wat mij betreft mogen veranderen. En dat is de enorm saaie beige/bruine kleurstelling. Het oog wil ook wat. Als ze de machines eens een net zo goede oranje coating geven, zou dit merk pas echt als een speer gaan.'
Zero Turn-Grasshopper 321D-52" Uitgevoerd met:
Motor: Kubota MaxTorque 3-cilinder Cilinderinhoud: 719 cc Maaidek: DuraMax Messen: drie stuks: 45,7 cm Spindelaandrijving: V-snaren Stoel: geveerd en voorgevormd met armleuningen Snelheid vooruit: 0-16,1 km/uur Snelheid achteruit: 0-9,7 km/uur Achterwielen: 23x10,5x12 gazonprofiel Voorwielen: 13x6,5x6 gazonprofiel Neerklapbare rolbeugel Gewicht: 549 kilo
|
Hoveniersbedrijf Marskamp
Seizoenswerk en tuinonderhoud tijdens vakanties zijn de activiteiten die Hoveniersbedrijf Marskamp uit Renkum voor zijn rekening neemt. Binnen dit seizoenswerk spreekt eigenaar Bert Marskamp over het voor- en najaarswerk in tuinen. Dit betreft snoeien, biologisch bemesten en scheuren van de planten. Ze voeren dit op professionele wijze uit voor hun opdrachtgevers en adviseren eveneens hoe hun klant het verdere onderhoud gedurende het seizoen zelf kan uitvoeren. Het hoveniersbedrijf biedt overigens ook onderhoudscontracten voor de duur van een jaar aan. Ze brengen dan zes à zeven keer per jaar zo'n tuin op orde. Dat betekent ook dat er herfstblad geruimd wordt en eventuele houtsnippers worden afgevoerd. Ze attenderen er de potentiële opdrachtgever op dat wanneer ze hun woning verbouwen, een gelijktijdige renovatie van de tuin interessant kan zijn. Immers, de te verwijderen grond voor een aanbouw kan uitstekend hergebruikt worden. Dat is, net als bij het aanleggen van een vijver, eventueel geschikt om delen van een tuin op te hogen en/of mooie terrassen aan te leggen. Ontwerp en aanleg behoren dus eveneens tot de corebusiness van dit hoveniersbedrijf.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|