De zwaarste elektrische wiellader voor het fijnste hovenierswerk |
|
|
|
|
| 180 sec |
idverde Realisatie koos de zware elektrische wiellader G2700E X-tra
idverde NL investeerde kort na de aanschaf van een Giant G2200E-wiellader ook in de zwaarste uit de lijn van elektrische wielladers die Tobroco-Giant levert: de G2700E X-tra. De investering werd gedaan voor de vestiging Haaren van idverde Realisatie. De machine wordt niet ingezet bij grondverzet, maar juist voor het fijne hovenierswerk.
De accu-aangedreven G2700E X-tra-wiellader heeft een hefkracht van 2.200 kilo. |
Vestigingsmanager André Hingstman vertelt: 'We hebben de Giant G2700E X-tra aangeschaft voor hovenierswerk, dus niet voor grootschalig grondverzet. De keuze voor een product van deze machinebouwer ligt voor de hand: wij doen al ruim vijftien jaar zaken met Tobroco-Giant en zij hebben landelijke uitlevering en service. Daarnaast zijn we in dezelfde gemeente gevestigd. Het is overigens niet onze eerste elektrische Giant-wiellader; in een andere vestiging werken we met de G2200E. Deze laatste wiellader is lichter en heeft minder hefkracht. Hij weegt 2.200 kilo, terwijl onze G2700E X-tra met grondbak een bedrijfsgewicht van 2.595 kilo heeft.'
|
'Wij doen al ruim vijftien jaar zaken met Tobroco-Giant'
| |
|
Keuze maken
Zowel de G2200E-versie als de G2700E X-tra is uitgerust met het 520 Ah, 48V-lithiumionaccupakket. Hingstman vertelt over het waarom van de aanschaf: 'Uiteraard past het gebruik van elektrisch aangedreven machines bij onze duurzaamheidsambities, en ook dat we vrij geruisloos mee aan de slag kunnen op uiteenlopende locaties. Overigens werken we ook met accumaaiers en -handgereedschap. Verder rijden bij ons al de eerste elektrische werkbussen en hebben we plannen voor een dito vrachtwagen. Onze loods ligt in het buitengebied; het dak is weliswaar voorbereid voor de plaatsing van zonnepanelen, maar een aansluiting laat helaas op zich wachten.'
|
Zonder CO₂-uitstoot en zo geluidloos mogelijk
| |
|
Hingstman: 'We laden accu's nu op met groene stroom, want we kunnen zelf dus nog geen voordelige elektriciteit opwekken. Een belangrijk argument voor de aanschaf van de elektrische wielladers voor hovenierswerk is dat onze opdrachtgevers erom vragen. Het gaat hier niet om particulieren, maar om (semi)overheidsinstellingen, bedrijven, verzorgingsinstellingen en scholen, waarvoor we projecten uitvoeren. Opdrachtgevers willen steeds vaker een opdracht zonder CO2-uitstoot gerealiseerd zien en liefst zo geluidloos mogelijk. Wij bieden dit vervolgens aan in ons plan van aanpak, c.q. de offerte. Enerzijds omdat het gevraagd wordt, anderzijds omdat het past bij wie wij zijn en waar wij voor staan, wat ons een pluspunt geeft bij de aanbesteding. Zo'n elektrische machine is inderdaad zeer stil, wat aansluit op de wensen van bijvoorbeeld scholen als je daar een schoolplein moet aanpassen.'
| Bestaande en reeds gebruikte aanbouwwerktuigen zijn uitwisselbaar. |
|
|
Wennen aan elektrisch
Leidend bij de keuze voor de G2700E X-tra was de hefkracht, om de zwaarst mogelijke lasten op het projectterrein te kunnen tillen, zoals bakken met grond en pallets met stenen of tegels. Volgens de specificaties is de hefkracht 1600 kilo. Daarnaast was een hoog kippunt een vereiste en moest er minimaal een dag mee gewerkt kunnen worden. 'Dat laatste haalt deze machine ruim', vertelt Hingstman. 'De G2700E X-tra heeft ons nog nooit in de steek gelaten. We gebruiken hem bij ons hovenierswerk voornamelijk voor intern transport, dus als een soort veredelde kruiwagen. Ook een kruiwagen staat vaker stil dan dat hij in gebruik is! De machinisten moesten wennen aan het rij- en bedieningsgedrag. Bij een dieselmotor hoor je het toerental teruglopen bij een zware belasting. De G2200E, en zeker ook de G2700E X-tra, maakt weinig geluid. Ze grijpen direct en fel aan zodra je een rij- of hefcommando geeft bij een volle laadbak.'
|
'De G2700E X-tra grijpt direct en fel aan'
| |
|
Hingstman vervolgt: 'Daar moet de chauffeur een gevoel bij krijgen. Overigens tilt de wiellader de lasten net zo goed als zijn dieselbroertje, de G2700 X-tra. De machine wordt af fabriek zeer compleet aangeleverd. En het fijne is dat we onze aanbouwwerktuigen van het dieseltype er een-op-een op kunnen aanbouwen! Uitgerust met een veegborstel is deze elektrische machine bijvoorbeeld ook uitermate geschikt om er vervuilde bestrating mee schoon te maken. Dat ervoeren wij op een project met grondafvoer door vrachtwagens, die een weg in de openbare ruimte vervuilden met grond. We waren daar contractueel overeengekomen vervuilde bestrating voortdurend en zo stil mogelijk te reinigen zonder CO₂-uitstoot. Dit was de ideale machine voor deze reiniging.'
Nadenken over transport
De vestiging Haaren van idverde Realisatie heeft dus een standaard, zeer complete zware elektrische wiellader in huis gehaald. De bestaande en reeds gebruikte aanbouwwerktuigen zijn uitwisselbaar met de nieuwe aankoop, dit uiteraard met gebruikmaking van het hydraulische snelwisselsysteem van Giant. De machine van de vestiging Haaren is niet uitgerust met een snellader. Zorgt het laden van de accu nog voor beperkingen? Hingstman: 'We kunnen de accu's opladen aan een autolaadpaal. Opladen op een project is meestal onmogelijk, maar ook niet nodig. We herladen de accu's namelijk altijd op de zaak. Dat betekent dat we altijd met de machine heen en weer rijden naar een project met deze wiellader. In ons geval is dit een rondje om de kerk, van Den Bosch en Tilburg weer terug naar Haaren. Zo'n kostbare machine wil je niet achterlaten op een karwei, ook al zit er antidiefstalbeveiliging op.' Volgens Hingstman moet je bij de investering in zo'n Giant G2700E X-tra goed nadenken over het transport: 'Het is de zwaarste machine in zijn klasse en dat kan een hindernis vormen. Je transportmiddelen moeten daar namelijk geschikt voor zijn. Bovendien moet de chauffeur van zo'n zware last ook over het juiste rijbewijs beschikken.'
Specificaties G2700E X-tra-wiellader:
|
Bedrijfsgewicht incl. grondbak |
| 2595 kg |
|
Hefkracht |
| 2200 kg |
|
Kiplast *) |
| 2220 kg |
|
Hefhoogte |
| 2498 mm |
|
Trekkracht |
| 12.500 Newton |
|
Lengte zonder bak |
| 3377 mm |
|
Doorrijhoogte **) |
| 2339 mm |
|
Breedte op standaardbanden |
| 1080 mm |
|
Drie rijsnelheden in km/uur |
| 0-5, 0-12 en 0-18 |
|
Elektromotor-rijaandrijving |
| 7 kW |
|
*) Gemeten met contragewicht en bestuurder **) Gemeten op standaardbanden met veiligheidsdak |
|
| De Giant G2700E X-tra is geschikt voor voorkomende werkzaamheden. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|