Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Meelopen tijdens nachtelijke maaisessies op Lelystad Airport

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Krista Gerhartl, vrijdag 28 juli 2023
176 sec


Niet alleen in de zorg en infra worden nachtdiensten gedraaid. De mannen en vrouwen van De Rentmeester, onderdeel van De Lelystadse Boer, draaien regelmatig een nachtdienst. Want in verband met de veiligheid vindt het groenonderhoud daar altijd plaats 's nachts plaats, wanneer er geen vliegverkeer is.


Vakblad De Hovenier interviewt Patricia Spaan; zij is verantwoordelijkheid voor de administratie en planning van het groenonderhoud bij De Rentmeester. Dit onderhoud wordt samen met elf boeren uit de omgeving verzorgd. Zo houden de piloten goed zicht op de borden langs de start- en landingsbaan. Om de werkdruk zo eerlijk mogelijk te verdelen, worden de teamleden om en om ingezet. Klein onderhoud doen ze met twee man; groot onderhoud met een team van acht personen.

Verduurzaming

De boeren die zijn aangesloten bij De Rentmeester brengen hun eigen machines mee voor het groenonderhoud. Maar omdat niet elke boer over een bosmaaier beschikt, heeft De Rentmeester daarvan zelf ook enkele in bezit. Tot voor kort waren dit benzine-aangedreven bosmaaiers. Spaan: 'In het kader van verduurzaming was ik op zoek naar een accu-aangedreven bosmaaier. Ik heb de open dag van Lodders Groentechniek in Dronten bezocht om een EGO-accubosmaaier uit te testen. Ik had namelijk goede verhalen gehoord over EGO.'


Van open dag naar open nacht

Tony Lodders, eigenaar van Lodders Groentechniek: 'Voor deze klus werd gezocht naar een bosmaaier die licht aanvoelt en weinig geluid maakt. De vraag hoelang de accu meegaat wordt steevast gesteld. Een terechte vraag, maar ook eentje waar ik geen standaard antwoord op kan geven. Het hangt heel erg af van de omstandigheden: is het gras nat of droog, welk soort begroeiing maai je, bramen of gras? Om daarover duidelijkheid te krijgen, ging ik samen met André Kors, EGO-accountmanager bij importeur Stierman De Leeuw, mee om de nachtelijke bosmaaiertestsessie op Lelystad Airport te begeleiden.'
Lodders begon twee jaar geleden met zijn tuin- en parktechniekbedrijf. Lodders: 'We hadden diverse modellen EGO-bosmaaiers meegenomen om de onderlinge verschillen te laten ervaren. De klant wilde absoluut geen bosmaaier waarbij je de accu op de rug moet dragen. Vanwege de uitgestrektheid van het terrein moeten ze ook stukken met de auto afleggen. Een accu op je rug zou in dit geval lastig zijn.'


Hoelang maaien met een accu?

De EGO-bosmaaier die De Rentmeester uiteindelijk aanschafte, is de EGO BC3800. Deze bosmaaier is uitgerust met een stuurhendel. Je draagt de accu direct in de machine. De Rentmeester koos voor een 10Ah-accu. Die is relatief zwaar, maar volgens Lodders heb je geen last van dit gewicht. 'Dit komt doordat de BC3800 standaard wordt geleverd met een draagharnas met heuppad. Hier hang je de bosmaaier als het ware in, waardoor het gewicht gelijkmatig over je rug en heupen wordt verdeeld. Omdat de bosmaaier vrij hangt, hoef je hem eigenlijk alleen maar te sturen. Deze combinatie van machine, harnas en accu heeft een goede gewichtsverdeling en balans. Het grote voordeel van de 10Ah-accu is bovendien dat deze een langere gebruiksduur heeft dan bijvoorbeeld een 5Ah-accu.' Volgens het boekje zou je met een BC3800 met 10Ah-accu 80 minuten kunnen werken.


Spaan: 'De eerste keer dat we maaiden, was het gras niet zo hoog en kon ik tweeënhalf uur maaien op één acculading. De laatste keer was het gras wel heel hoog. Ik heb toen in drieënhalf uur twee volledige acculadingen verbruikt. Bij elke bosmaaier hebben wij twee accu's aangeschaft, zodat we de hele nacht door kunnen maaien.' Een 10Ah-accu kan met een snellader binnen een uur volledig opgeladen worden.

's Nachts maaien zonder overlast

Ongeveer negen keer per jaar wordt er op de luchthaven uitgebreid groenonderhoud uitgevoerd. Tijdens deze nachten worden alle verkeersborden, paaltjes en andere obstakels vrijgemaaid. Spaan: 'Dat vrijmaaien doen we met een team van acht man. We hebben nu al twee keer met de EGO-bosmaaier gemaaid en hij bevalt erg goed. Ik loop zelf ook altijd mee met een bosmaaier, omdat ik dat leuk vind om te doen. De bosmaaier van EGO geeft niet dat constante lawaai van de benzinebosmaaier. Hij stinkt niet en is veel lichter. Vooral dat laatste is een groot voordeel. Ik heb nu geen last meer van mijn rug na een avondje bosmaaien.' Een ander teamlid van De Rentmeester is ook overgegaan tot de aanschaf van een EGO-bosmaaier, vertelt Lodders. 'Ook hij had vaak last van zijn rug na het maaien met een brandstofaangedreven bosmaaier. Met de accubosmaaier kan hij zijn maaiwerkzaamheden beter volhouden', aldus Lodders.


De Rentmeester van De Lelystadse Boer

De Lelystadse Boer is een samenwerkingsverband van 115 boeren wier land grenst aan of in de buurt ligt van Lelystad Airport. In 2016 werd de stichting opgericht met als doel dat het goed boeren zou blijven in de omgeving, ook als Lelystad Airport geopend zou worden voor de commerciële burgerluchtvaart. Er worden activiteiten georganiseerd die de verbinding tussen boer en burger versterken en ondernemingskansen rondom Lelystad Airport worden benut. Een mooie bijkomstigheid is dat hier ook nog geld mee wordt verdiend. Deze activiteiten zijn ondergebracht in twee bv's. Een daarvan is Eten van De Lelystadse Boer. Deze bv richt zich vooral op de verkoop van lokale producten via boerderijwinkels en -stalletjes, de verkoop van kerstpakketten en in de toekomst mogelijk levering aan de horeca op het vliegveld. De andere bv handelt onder de naam De Rentmeester. Deze onderhoudt het gras en bestrijdt het onkruid op Lelystad Airport.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER