Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Dieselpiet

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, donderdag 10 november 2022
79 sec


'Wat doe je nu, Hein? Het is pas oktober en je bent al aan het zeuren over Sinterklaas.' Wees niet bang, lieve lezer. Dit stukje gaat niet over Sint of Piet, maar over de roetpiet of dieselpiet die hardwerkende hoveniers in de vorm van een blauwe belastingenvelop door hun brievenbus krijgen toe geschoven bij aankoop van een nieuwe hoveniersbus.


Wat is er aan de hand? De overheid wil terecht duurzaamheid en duurzame innovaties promoten. Wat mij betreft is het ook terecht - en 99 procent van alle Nederlandse hoveniers zal het hiermee eens zijn - dat de overheid hierbij de belastingdienst inzet om ontwikkelingen de goede kant op te buigen. Maar zorg dan wel dat je niet sneller loopt dan de markt; anders wordt het een vorm van ondernemertje pesten en zal de duurzaamheidswinst nul of nagenoeg nul zijn.

Mensen overschatten de snelheid van de veranderingen in de komende twee jaar. Net zoals ze de snelheid van de ontwikkelingen in de komende tien jaar onderschatten

Mijn bezwaar is dat er op dit moment nog geen echte hoveniersbus op accu's op de markt is. De industrie ontwikkelt weliswaar razendsnel, maar niet in dit tempo. De Nederlandse overheid maakt de fout waar Bill Gates ons jaren geleden al voor waarschuwde: 'Mensen overschatten de snelheid van de veranderingen in de komende twee jaar. Net zoals ze de snelheid van de ontwikkelingen in de komende tien jaar onderschatten.'

Daarnaast is de industrie op zich best geïnteresseerd in de omvang van de Nederlandse markt, maar niet als dat betekent dat er buitenproportionele eisen gesteld worden. Kijk maar naar het huidige aandeel van de elektrische personenauto in Nederland. Natuurlijk gaat die onherroepelijk richting elektrificering, maar echt niet met tientallen procenten per jaar. Nog steeds is minder dan een kwart van de nieuwe auto's elektrisch.

Zorg dan wel dat je niet sneller loopt dan de markt; anders wordt het een vorm van ondernemertje pesten en zal de duurzaamheidswinst nul of nagenoeg nul zijn

Even terug naar mijn definitie van een echte hoveniersbus. Heel simpel: dat is een bus waarmee je probleemloos en enigszins betaalbaar een minishovel of grasmaaier kunt trekken. Je praat dan algauw over een totaal gewicht van 3 tot 3,5 ton achter de bus. Die bussen zijn in een accuversie simpelweg nog niet leverbaar. Maar als je ziet hoe snel de markt zich ontwikkelt, twijfel ik er geen moment aan dat dit gaat gebeuren.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Tinka Chabot
Thursday 10 November 2022
Ik ben ook bang dat zelfstandige ondernemers het heel zwaar gaan krijgen als over een paar jaar de dieselbussen geen enkel centrum meer in mogen. Hoe ga je dat bij de overheid tussen de oren krijgen, dat ze voorlopig ondernemers nog even vrijstelling moeten verlenen. Ik ga binnenkort inspreken bij de gemeente Arnhem hierover. Kijken hoe ontvankelijk ze hiervoor zijn, want dit gaat echt een groot probleem worden. Niet alleen voor de hovenierssector.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER