'Het besef is er nu dat bedrijven tijd nodig hebben om hun werk goed te doen; goede planning is cruciaal' |
|
|
|
|
| 256 sec |
Henk Huijsman van Laxsjon Plants over goede klantbediening
Klanten willen plantmateriaal en krijgen vervolgens precies en op tijd wat ze besteld hebben. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Wat komt er organisatorisch bij kijken? Laxsjon Plants, dat dit jaar zijn vijfjarig jubileum viert, heeft de organisatie in recordtijd strak opgetuigd, wat geleid heeft tot bedrijfsgroei en een goede naam. Mede-eigenaar Henk Huijsman verklaart het succes van zijn bedrijf: 'Soms moet er voor een goede klantbediening water bij de wijn, maar dat kan heel onderscheidend werken.'
|
Uw redacteur treft Henk Huijsman nét voordat hij met de 25 vaste medewerkers van Laxsjon Plants en een groep zzp'ers met een touringcar een weekend naar Brugge gaat, om het bedrijfsjubileum te vieren. Laxsjon Plants is als een pijl omhooggeschoten sinds de oprichting in 2017. De zaken liepen van meet af aan voorspoedig; in 2019 was er al schaalvergroting mogelijk met de overname van de Zundertse kwekerij Expertrees. Waar de afzet in het begin voornamelijk richting Engeland en Ierland ging, levert Laxsjon Plants nu in heel Europa. Ook de komende jaren staat de onderneming niet stil; anticiperend op verdere groei is in- en verkoopmedewerker Evert Jansen toegetreden tot de directie.
Verkrijgbaarheid, kwaliteit en bezorging
Bij een dergelijke groei-explosie is het van belang - maar niet eenvoudig - om een stabiele basis te hebben en om kwaliteit en service te blijven borgen. Huijsman: 'We hebben de naam dat als een product nergens te krijgen is, wij het waarschijnlijk wél hebben. Dat klopt negen van de tien keer. En als iets echt niet verkrijgbaar is in de markt, stellen wij meerdere alternatieven voor waar de klant uit kan kiezen.'
Verkrijgbaarheid en kwaliteit van het plantmateriaal zijn van groot belang om ervoor te zorgen dat klanten krijgen wat ze willen. Om de bestelde producten vervolgens ook op het gewenste tijdstip bij de klant te krijgen, zijn een goede planning en logistiek cruciaal. Huijsman onderstreept dat. 'Gelukkig hebben de collega's van mijn leeftijd en ik allemaal twintig tot dertig jaar boomkwekerij-ervaring, en het jonge Laxsjon Plants-team bestaat uit enthousiaste, intensief samenwerkende mensen. Met zijn allen schrijven wij "Service" met een hoofdletter S.'
Planning en logistiek
Planning en logistiek kosten vaak veel tijd, geld en energie. Dat is zeker het geval bij Laxsjon Plants. 'Pallets zijn eenvoudig in te plannen; het is duidelijk hoeveel ervan in een trailer passen', vertelt Huijsman. 'Bij het plannen van het transport van vormbomen, laanbomen of coniferen met kluit heb je te maken met grote verschillen in maat en omvang. Dat vergt uiteraard meer puzzelwerk voor de planners, maar ook meer calculeerwerk voor de verkopers bij het maken van de offerte. Zij moeten berekenen hoeveel er in een trailer past en hoe hoog de transportkosten zullen zijn.'
De medewerkers van Laxsjon Plants steken veel tijd in begeleiding en doen daardoor kennis op die van pas komt bij de planning en logistiek. Huijsman: 'We komen vaak bij kwekers op bezoek, om daar met eigen ogen te zien wat we kopen en verkopen. Onlangs hebben we kant-en-klaarhagen geleverd in Ierland. Onze medewerker die de verkooporder heeft gemaakt, is vooraf bij de kweker geweest om de hagen te bekijken. Vervolgens was hij erbij op het moment van laden, om zich ervan te verzekeren dat de klant kreeg wat hij besteld had en van goede kwaliteit. Tegelijkertijd zien we dan hoeveel stuks er in een trailer passen. Deze ervaring is nuttig voor vergelijkbare situaties in de toekomst.'
Externe factoren
De externe factoren waarvan Laxsjon Plants - zoals ieder handelsbedrijf - afhankelijk is, maken de logistieke planning enorm complex. Huijsman legt uit: 'Zo is er bij topdrukte het risico van latere levering door tegenvallers, bijvoorbeeld als de afgeroepen bomen met kluit bij een kweker nog niet klaarstaan als je ze komt ophalen. Soms is er vertraging doordat vooral bedrijven in Zuid-Europese landen minder strak plannen. Het kan ook zijn dat een transporteur plotsklaps geen vrachtwagen ter beschikking heeft, dat er geen bestuurder voor de vrachtwagen beschikbaar is of dat er vertraging is aan de grens. Dat gebeurt soms bij transport naar Engeland door een extra douanecontrole of doordat documenten onvolledig blijken ingevuld. Ook kan de vrachtwagen onderweg met pech kampen. Veel tegenvallers zijn moeilijk te vermijden, want de meeste activiteiten vinden plaats in een kort seizoen. Ook kunnen bedrijven te maken krijgen met personeelstekorten.'
|
'Veel tegenvallers zijn moeilijk te vermijden, want de meeste activiteiten vinden plaats in een kort seizoen'
| |
|
Anticiperen
'Op dit soort onzekerheden moet je als bedrijf anticiperen; je moet mogelijkheden creëren om te kunnen uitwijken', vertelt Huijsman. 'Laxsjon Plants heeft het transport niet in eigen beheer; het wordt volledig uitbesteed. Daarom zijn wij niet afhankelijk van één transporteur. Er wordt gewerkt met een netwerk van vaste transportbedrijven, in Nederland per regio en in Europa per land. Twee transportplanners bij Laxsjon Plants organiseren en coördineren alles.'
'Stel nu dat een kweker de door ons bestelde bomen niet op tijd klaar kan hebben staan voor de transporteur. Dan vragen we of hij de bomen later op de dag kan rooien en laten we ze ophalen door een andere transporteur. Het komt er dan vaak op neer dat je de planning flink moet omgooien om die bomen alsnog in de juiste vracht te krijgen voor de klant.'
| Het team van Laxsjon Plants tijdens het jubileumuitje in Brugge |
|
|
Communicatie
Doordat dit puzzel- en planwerk zo omvangrijk, maar ook belangrijk is, zeker in het leverseizoen, krijgt het logistieke team van Laxsjon Plants ondersteuning van een derde collega. Deze verzorgt met name het telefonische contact, voor een goede klantcommunicatie. Want ook Laxsjon Plants is niet helemaal perfect; ook hier gaan heel af en toe dingen mis. Soms lukt een levering echt niet op de afgesproken dag door externe factoren; soms is levering op een later tijdstip van de dag onvermijdelijk. Huijsman vertelt dat het dan aankomt op externe communicatie. De klant - vaak de uitvoerders die op het werk bezig zijn - wordt direct geïnformeerd als de bezorging anders loopt dan verwacht. 'We nemen niet alleen direct contact op met de klant als iets later wordt geleverd of als er iets tegenzit; soms vragen we de klant ook van tevoren om enkele dagen speling. Dat kan gebeuren als we weten dat het plantgoed afkomstig is van een kweker die minder strak plant dan wij. Om de planning rond te krijgen, bellen we ook weleens een klant op met de vraag of er een paar uur eerder gelost kan worden. Goede communicatie is enorm belangrijk binnen onze planning en logistiek.'
Op tijd bij de klant
'We willen alles op tijd bij de klant hebben, linksom of rechtsom', zegt Huijsman. 'Soms zelfs koste wat het kost. Maar tijdige levering kan wellicht ook nieuwe opdrachten opleveren als je op hetzelfde prijsniveau zit als de concurrentie.' Huijsman drukt zich bescheiden uit, want Laxsjon Plants staat inmiddels bekend om de hoge service. Onlangs gaf een grote klant een compliment voor de tijdige bezorging door Laxsjon Plants. 'Dat vinden we prettig om te horen; daar doen we het voor', aldus Huijsman.
|
'Altijd tijdig leveren kost soms wat, maar je kunt zo wel een streepje voor krijgen op de concurrentie'
| |
|
Prominente rol voor groen
De laatste tijd is de mentaliteit van Nederlandse klanten veranderd: ze hoeven bestelde producten niet meer per se de dag erna bezorgd te hebben. Deels komt dat doordat groen niet meer als laatste even snel wordt ingevuld bij projecten. Het heeft een prominentere rol gekregen. 'Dat vind ik een goede ontwikkeling', verklaart Huijsman. 'Vroeger lag een project soms een jaar op de tekentafel en een jaar in een la, waarna het plantgoed nog snel besteld moest worden om de dag erna te worden aangeplant. Gelukkig beseft vrijwel iedereen tegenwoordig dat wij als groenbedrijf tijd nodig hebben om ons werk goed te doen. En doordat wij die tijd nu krijgen, kúnnen we het ook goed doen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|