Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Tuinen van Appeltern presenteert 'Tuinexperts'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Bart Mullink, dinsdag 23 november 2021
284 sec


Netwerk waarvoor directeur Van Ooijen hand in het vuur zegt te steken

De Tuinen van Appeltern bouwt aan een netwerk van bedrijven onder de naam 'Appeltern Tuinexpert'. Het gaat volgens directeur Ben van Ooijen om hoveniers en tuinarchitecten wier werk aan de hoge standaard moet voldoen die het park ook voor zichzelf hanteert.


Ben van Ooijen van De Tuinen van Appeltern ziet hoveniersnetwerk Tuinexpert Appeltern als een van de mogelijkheden die hij zijn bezoekers biedt om in contact te komen met gekwalificeerde hoveniers. 'Appeltern Tuinexperts kunnen elke tuin maken', is de belofte.
Dat klinkt als reclame en dat is het ook. Maar Van Ooijen onderstreept dat het niet alleen daarom te doen is. Voor elke hovenier die zich aansluit bij het netwerk, wil hij persoonlijk zijn hand in het vuur kunnen steken. Niet iedereen kan daarom zomaar lid worden. 'Mooie tuinen kunnen maken is belangrijk, maar er zijn meer vereisten. Hoe ze omgaan met maatschappelijke aspecten weegt ook mee.' Hij noemt in dit verband thema's als duurzaamheid, biodiversiteit en het sluiten van kringlopen: 'Niet dat het met al die zaken voor 100 procent moet lukken; je moet er in elk geval duidelijk oog voor hebben.'


'Een hovenier zei laatst tegen mij: Dat wij jong zijn, is een voordeel; wij kunnen nog alles worden'

Tuinhart

Behalve om vakkundigheid gaat het volgens Van Ooijen ook om visie. Het tuinhart op de juiste plaats hebben, zich willen inspannen voor een mooiere tuinwereld voor iedereen en op de hoogte willen zijn van de nieuwste werkwijzen en producten, dat zijn zaken waaruit die visie moet blijken. 'De hoveniers moeten tuinen kunnen maken die in meerdere opzichten goed zijn, niet alleen op een plaatje, maar ook in het echt. Er moet nagedacht zijn over het beeld, de ruimte, de beleving en ook over het onderhoud. Ook de huisvesting telt mee, hoe mensen worden ontvangen en hoe een offerte eruitziet.'


Ben van Ooijen
De processen moeten zeker op orde zijn, stelt hij, maar dat is niet genoeg. 'Dat je kunt schilderen, betekent niet dat je ook een schilderij kunt maken. De uiteindelijke beslissing neem ik zelf. Vooral jonge hoveniers zijn vaak heel enthousiast en willen zich graag aansluiten, maar zijn daar in mijn ogen soms nog niet aan toe. Dat geeft niet; misschien ligt dat over een jaar anders. Daarover kunnen we met elkaar praten. Eén hovenier zei laatst tegen mij: Dat wij jong zijn, is een voordeel; wij kunnen nog alles worden.'

Samenwerking

De Hillegomse hovenier #GMartje Denayère$G, deelnemer aan Appeltern Tuinexpert, vindt de samenwerking die ze ervaart met collega's minstens zo belangrijk als de marketing. 'De kracht van de groep is dat we veel met elkaar delen. Dat helpt de bedrijven om zich verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld als het gaat om het helpen van klanten bij het maken van goede keuzes. Opvoeden is misschien een groot woord; je wilt mensen helpen om te komen tot een product waar ze jarenlang plezier van hebben.'


'Een tuin van 100 vierkante meter waarvan 90 vierkante meter bestraat is, noemen wij geen tuin'

Ze kent Appeltern Tuinexperts als een veelzijdig gezelschap, met niettemin belangrijke overeenkomsten. 'Allemaal hebben ze veel oog voor de klant en diens wensen. Bij de een valt de stijl wat meer op, een ander richt zich wat meer op ecologische aspecten. Wat we gemeenschappelijk hebben, is dat we allemaal tuinen maken. Echte tuinen, met oog voor goede verhoudingen. Dus geen verharde binnenplaatsen. Een tuin van 100 vierkante meter waarvan 90 vierkante meter bestraat is, noemen wij geen tuin.'

Bourgondisch

Interessant vindt Denayère de regionale verschillen die bij Appeltern Tuinexpert in beeld komen. De bedrijven zitten in heel Nederland. Verschillende gebieden met hun diverse landschappen, maar ook een eigen mentaliteit, blijken te leiden tot verschillende soorten tuinen. 'In Limburg is het karakter van de tuinen bourgondischer. Met weelderige beplanting en uiteraard een grote tafel om aan te zitten. In onze eigen regio, de Randstad, gaat het leven wat sneller en dat zie je terug in de tuinvoorkeuren. Voor sommige aspecten is dan minder aandacht. Dat wil je als Tuinexpert weleens proberen bij te sturen.'


Van Ooijen ziet het te verwachten rendement als een goed argument voor deelname. Tegelijk zegt hij te begrijpen dat hoveniers, nu het zo druk is in de tuinaanleg, nauwelijks aan marketing denken - en wellicht dus ook niet aan aansluiting bij een samenwerkingsverband. In elk geval niet als het doel alleen is om meer werk te krijgen. Niettemin, stelt hij, is de markt volop in beweging en moeten hoveniers ook voorbereid zijn op wat morgen zou kunnen spelen. 'De Tuinen van Appeltern is meer dan een marketingplatform voor hoveniers. Het legt verbindingen met andere bedrijven en zorgt voor inspiratie en educatie.'
Te veel marketing komt Denayère op dit moment naar eigen zeggen ook helemaal niet goed uit. 'Het is al een gekkenhuis. Alle hoveniers hebben het ontzettend druk. We helpen het liefst iedereen, maar moeten regelmatig mensen teleurstellen. Dat is niet leuk, maar ik ga ervan uit dat dit tijdelijk is. We moeten ook naar de toekomst kijken, zorgen dat ook in 2023 de orderportefeuilles nog goed gevuld zijn. Je wilt bevorderen dat mensen aandacht blijven besteden aan hun leefomgeving en aan het belang van groen daarbij.'


Onderscheiden

Haar mede-Tuinexpert Jan Bent van het Winterswijkse Hoveniers & Groencentrum Wenninkhof onderstreept eveneens het langetermijndoel. 'Wij zijn al in 2009 een samenwerking aangegaan met de Tuinen van Appeltern en er sindsdien bij betrokken gebleven. Destijds was er de bankencrisis. De huizenmarkt zakte in, waardoor er minder tuinen werden aangelegd. Dat was reden om te zoeken naar manieren om ons extra te onderscheiden. Toen werden wij benaderd door Appeltern met de vraag of we ons wilden aansluiten, en dat hebben we gedaan. Dat is in de loop van de jaren een heel goede beslissing gebleken.'


Jan Bent
Zo bezien is Appeltern Tuinexpert voor hem vooral een nieuwe vlag waaronder dit gebeurt. 'Binnen zo'n samenwerking wordt veel kennis over nieuwe ontwikkelingen uitgewisseld,' zegt hij. 'Tegelijk biedt het samenwerkingsverband gelegenheid om elkaar te ontmoeten, zoals tijdens de bijeenkomsten in Appeltern of de gezamenlijke bezoeken aan bijzondere tuinen. Het is allemaal leerzaam en geeft veel inspiratie.'

Partnerschap

Het samenwerkingsverband met de Tuinen van Appeltern biedt bedrijven een groot platform om zich te presenteren, wat vanuit marketingoogpunt natuurlijk interessant is. Het omgekeerde gebeurt evengoed: de formule van het tuinenpark is gebaseerd op samenwerking - met hoveniers, tuinarchitecten, leveranciers en tal van organisaties. Van Ooijen somt op: 'Milieu Centraal, Stichting Steenbreek, de VHG, Tuinbranche Nederland, NL Greenlabel en Yuverta. Met veel organisaties werkten we al langer samen, maar sinds kort bevestigen die dat officieel met een zogeheten Support Partnerschap.'


Behalve uit de marketing zelf komt er volgens Bent ook waarde voort uit de aandacht voor kwaliteit. 'Mede dankzij zo'n samenwerking blijf je je ontwikkelen. Klanten zien dat en komen dan graag terug, ook in de toekomst.' Van Ooijen merkt op: 'Het wordt tenslotte niet voor niets gezegd: de sterkste bedrijven zijn degene die het snelst weten in te spelen op veranderende omstandigheden.'
Zoals gezegd, past Appeltern Tuinexpert in een reeks van initiatieven van dit voorbeeldtuinenpark voor de promotie van mogelijkheden op tuingebied. Het aantal bedrijven dat bij Appeltern Tuinexpert aangesloten is, ligt nu op 43, en dat mogen er van Van Ooijen nog wel meer worden. 'Het hoeven er geen honderd te zijn, maar met het oog op de landelijke dekking zou ik vooral in een aantal regio's nog graag wat meer bedrijven erbij willen. Dankzij de mogelijkheden van internet hoeft de fysieke afstand tot Appeltern tegenwoordig geen belemmering meer te zijn.'



'Mede door zo'n samenwerking blijf je je ontwikkelen. Klanten zien dit en komen dan graag terug'

QR-code

Van Ooijen schetst verder hoe de Tuinen van Appeltern de relatieve rust van de coronatijd heeft aangegrepen om een aantal vernieuwingen door te voeren. Een paar gebreken werden verholpen en de digitale aansluiting van het park werd verbeterd. Bezoekers treffen nu bij elke tuin een QR-code aan. Met hun telefoon kunnen ze zo verbinding maken met de onderliggende digitale informatie.
Het park hoopt na de wintersluiting in 2022 weer de gebruikelijke 150.000 gasten te verwelkomen. Van Ooijen schat verder dat het aantal bezoekers van de website uitkomt op 5 miljoen. 'Als ik hiervan toch eens 10 procent in het park zou hebben...', zo zegt hij. 'De bezoeken aan het park zijn het belangrijkst voor de inkomsten. De afgelopen twee zomers verliepen weliswaar fantastisch, maar het totale aantal bezoekers was de afgelopen twee jaar door corona toch minder. Het zijn mooie mensen, tuinliefhebbers. Dat bleek ook weer tijdens de coronacrisis. Toen hen werd gevraagd thuis te blijven, deden ze dat. Dit scheelde ons wel inkomsten. Gelukkig zijn we dankzij een extra investeringsbudget toch in staat flinke stappen vooruit te zetten.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Nic Smeets TuinDigitaal
Thursday 25 November 2021
Als je tussen de inmiddels 12500 ‘hoveniersbedrijven’ een van de 43 Appeltern Tuinexperts bent, mag je je heel gelukkig prijzen. Dan heb je in hoveniersland een bijzondere plek verworven. Bedankt Ben van Ooijen dat we hiervan deel mogen zijn. Veel succes voor de spannende toekomst.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER