Je hebt versnipperaars en je hebt Först-versnipperaars' |
|
|
|
Broer de Boer,
maandag 25 oktober 2021 |
|
| 268 sec |
'Overtreft de klant en jezelf'
Een mooie klus met een hoogwerker achter een kerkgebouw in Zeist. Dát was de locatie waar boomverzorger Van Vliet uit Maartensdijk zijn zelfrijdende Först-versnipperaar toonde. Maarten Klein was er namens de importeur bij. Deze machine was de eerste versnipperaar die Först Nederland ruim een jaar geleden aan firma Van Vliet leverde.
Je zou het met eigen ogen moeten zien wat fabrikant Först ontwikkeld heeft om deze smalle versnipperaar op rupsbanden tot een succes te maken. De gebroeders Van Vliet en medewerkers zijn er zeer tevreden over. De foto's bij deze reportage brengen een aantal punten in beeld die voor hen inmiddels gewoon zijn, maar die nieuw zijn voor veel lezers.
Van Vliet tuin- en boomverzorging is met drie man bezig om een grote esdoorn op te kronen. Vanuit een gehuurde hoogwerker is één van hen takken aan het uitzagen. Er ligt een enorme hoop takken klaar die ze met hun Först TR6D versnipperen. De machine wordt uitgezet en de gehoorbescherming kan af. Cor van Vliet vertelt over zijn bedrijf: 'Ik begon in 2005 als zzp'er, voornamelijk in het straatwerk. Al snel had ik een vaste club van zeven man aan het werk. Er kwamen steeds meer klussen en ook werden de klussen steeds groter, zeker toen er snoeiwerk bij kwam. Vanaf 2020 ging ik een samenwerking aan met mijn broer, Arjan. Als gebroeders pakken we alle tuinwerkzaamheden aan. Daaronder valt de verlichting, beregening, zwembaden, bestrating en het gereedmaken van bouwputten. We beschikken nu over ongeveer vijftien voertuigen, waaronder twee knikmopsen, drie minigravers, een vrachtwagen, transporters en een vrachtwagenlaadkraan met een giek van 14 meter. Nagenoeg al het handgereedschap is bij ons accu-aangedreven. We zitten sinds kort in een nieuw bedrijfspand aan de A27.'
| Mede-eigenaar Cor van Vliet: 'Onze opdrachtgevers bevinden zich vooral in Midden-Nederland. We hebben klanten tot in Arnhem.' |
|
|
Het valt mij op dat de medewerkers flink aanpakken. Desgevraagd vertelt één van hen: 'Plezier in ons werk vinden we hele belangrijk. We hebben een leuk team, waarin plaats is voor humor en plezier in het werk. De gebroeders Van Vliet stimuleren teambuilding. Recentelijk gingen we naar de Ardennen.' Mede-eigenaar Van Vliet hoort dit enthousiasme met genoegen aan. En hij voegt toe: 'Ons bedrijfsmotto is "Probeer jezelf en de wensen van je klant te overtreffen." Bomen beschouwen wij bijvoorbeeld als meer dan alleen een stam met wortels, takken en blad. Naast de natuurlijke waarde is er vaak ook sprake van emotionele waarde. Of het nu gaat om boomonderhoud, snoei of kap, onze experts behandelen vragen van onze klanten met respect en de grootste zorg. Zodat zij de juiste keuze tussen groen en emoties kunnen maken.'
Open vliegwiel
De 45pk stage IIIB viercilinderdieselmotor met 300 uren op de teller wordt weer gestart. De invoerrollen gaan in werking en het zware, onzichtbare vliegwiel met twee messen komt op toeren. De grote hoop takken met blad verdwijnt in een mum van tijd en met veel gemak in de trechter. Opvallend is dat de uitblaaspijp het materiaal vrij ver in de gereedstaande aanhangwagen spuwt. Dit heeft alles te maken met het 'open' vliegwiel met messen. Dat zorgt er met zijn schoepen voor dat de luchtstroom de snippers zonder hindernis meeneemt en dus ver kan uitwerpen. Maarten Klein noemt dit open vliegwiel bijzonder, althans: 'Iets wat veel potentiele klanten nog nooit gezien hebben.' Het bovenste van de uitblaaspijp is vastgezet met twee massieve spindels. Door deze los te draaien en het bovenste deel te verdraaien, kun je de blaasrichting veranderen. Op het eerste oog is het allemaal geen rocket science, maar het oogt zeer degelijk. Wat Van Vliet vooral bijzonder vindt, zijn de invoerrollen. Ze hebben dezelfde diameter, maar de assen zitten niet recht boven elkaar. 'De bovenste rol zit een stukje dichter bij de trechter en grijpt de stam of tak het eerst. Hierdoor wordt hij eerder en beter gegrepen en door de rollen de machine ingevoerd.' Een ander interessant punt is de stressbestendigheid van het hakselhart, dat een vaste hartslag heeft. De term 'Auto-intelligence' op de machine vat dat aardig samen. Mensen die met een versnipperaar werken, proberen zo'n machine vaak 'plat' te krijgen. 'Uiteraard is het niet de bedoeling dat de machine afslaat', zegt Klein. 'Deze Först TR6D heeft net als de andere Först-types software die er automatisch voor zorgt dat de invoer heel kort, bijna ongemerkt, even stagneert. De motor herpakt het toerental dan vrijwel direct en begint gelijk weer in te voeren. Verder hebben alle Först-hakselaars grote aanrakingsknoppen. Met een simpele aanraking verander je de draairichting van de invoerrollen.'
| Het met twee riemen aangedreven open vliegwiel heeft twee messen. De ingefreesde ruimte achter de messen is groot. De houtsnippers ondervinden hierdoor weinig weerstand bij het wegblazen. |
|
|
Van Vliet: 'Het voordeel van deze machine is dat je overal makkelijk bij kunt komen. Tot aan het vliegwiel en de messen aan toe. Ook de smeernippels: alle smeernippels zijn samengebracht op één paneel, naast het contactslot. Periodiek smeren is makkelijk en je minimaliseert de kans dat je een smeerpunt vergeet.'
| De klus bij de Zeister kerk is met de Först snel geklaard. |
|
|
Van Vliet demonstreert nog even hoe smal je de Först-versnipperaar in kunt stellen, bijvoorbeeld om door een smal steegje te rijden. Met een hydraulisch bediend ventiel vernauwt hij de spoorbreedte van de rupsbanden van het stabiele 120 cm naar 80 cm. De minimale breedte is dus minder dan drie stoeptegels. Als het om een doorgang van die breedte gaat, moet je de invoertrechter verwijderen. Dat gaat volgens Van Vliet vrij makkelijk: twee man kunnen dit stalen deel met degelijk geflensde zijkanten met gemak op een kruiwagen tillen. Om de klus helemaal af te ronden, rijdt een medewerker de versnipperaar zonder veel bijzonderheden via rijplaten op de bak van een aanhanger. De machine staat daar bovenop de houtsnippers, klaar voor transport naar de volgende versnipperklus. De aangehangen hoogwerker volgt op enige afstand.
Naar de importeur
Ik volg Maarten Klein naar Först Nederland in Maartensdijk om daar de nieuwste versie van de Först TR6D te zien. Die is uitgerust met een nieuwe 3-cilinder stage V-dieselmotor. Dankzij de opklapbare motorkap kan een monteur overal makkelijk bij. Om bij het hart van de machine te komen, is slechts één dopsleutel nodig, om twee bouten los te maken. Dan onthult de beschermkap het vliegwiel en nu kunnen we zien hoe kort de afstand van de invoerrol naar de messen is. Hierdoor is de kans op vastslaan van resthout minimaal. Die messen zijn een verhaal op zich. Ze positioneren zichzelf bij het aanbrengen door vier speciale bouten, die je ook geen tegenkracht hoeft te geven bij het sleutelen. De moer is zelfborgend en moet op een goed moment aangetrokken worden.
| Draaiknop om de invoersnelheid van de rollen lineair aan te passen |
|
|
| Deze buttons hoef je slechts aan te raken om de draairichting van invoerrollen te veranderen. Ze vriezen nooit vast tijdens een klus. |
|
|
| Met vier speciale bouten bevestig je de twee messen aan het vliegwiel in exact de juiste positie. Met zelfborgende moer, zonder plaatje, waarbij een contrasleutel overbodig is. |
|
|
| Met een handige tool 'tik' je het tegenmes gemakkelijk uit de machine. |
|
|
| Een stevig oog waarmee je de 1.300 kilo wegende versnipperaar over een dak naar achtergelegen tuinen kunt hijsen |
|
|
| Invoerrollen. De versnipperaar verwerkt stammen en takken tot 6 inch, 16 cm. Voor iets dikker of taaier hout pas je de snelheid van de invoerrollen aan. |
|
|
Foto 10 #P Na verwijdering is de degelijke invoertrechter hanteerbaar voor twee personen
Van Ginkel/ Först Nederland
LMB van Ginkel uit Maartsensdijk begon zijn werkzaamheden in 1975, met reparaties aan landbouwmachines. Al vrij snel begonnen ze met de verkoop ervan en werden er ook tractoren verkocht. De groeiende onderneming richtte zich later ook op de bouw van VGM kiepwagens. Dit onderdeel werd enkele jaren geleden verkocht. Tegenwoordig ligt bij Van Ginkel vanwege de afnemende landbouwactiviteiten in ons land de focus op tuin-, park- en bosbouwmachines. Het meer gespecialiseerde bedrijf werkt daarbij samen met gerenommeerde merken uit de tuin- en parkbranche, waaronder Stihl, Weidemann, Iseki en Ferris. Sinds 2020 is Först Nederland een onderdeel van LMB Van Ginkel BV. Klein is samen met Jeroen Nieuwenhuize eigenaar van Van Ginkel BV. Hierbij vervult Maarten Klein de rol van verkoper. Dit bedrijf runnen ze met een zestal enthousiaste medewerkers. Klein vertelt: 'We zetten er momenteel op in om niet alleen onze directe omgeving te bedienen, maar vanuit Maartensdijk ook het noorden en midden van Nederland te voorzien als het gaat om Först-hakselaars. Onder de grote rivieren werkt Först Nederland samen met het Belgische bedrijf Espritt, uit Leuven. We zorgen naast deskundig advies voor doelmatige service en dienstverlening. Reparaties en service aan zowel tractoren als tuin- en parkmachines voeren we zelf uit, zodat u verzekerd bent van een vlotte afhandeling van een eventueel probleem.
|
De nieuwste Först TR6D, een versnipperaar op rupsbanden
Invoeropening |
| 150 x 200 mm(6" x 8") |
Invoer rollensysteem |
| Först Grip-invoer |
Vliegwiel |
| Open, 640 x 25 mm |
Aandrijving vliegwiel |
| 3 snaren |
Messen |
| 2 stuks, 20 cm |
Motor, Doosan |
| Viercilinderdieselmotor, 42 pk |
Milieuklasse motor |
| Stage V |
Inhoud benzinetank |
| 34 liter |
Geluidsniveau |
| Lwa 122dB |
Breedte machine |
| 800 mm/1150 mm |
Lengte machine |
| 2690 mm, incl. invoertrechter |
Machine Hoogte machine |
| 2450 mm, met uitwerppijp |
Gewicht |
| 1300 kg |
Breedte rupsbanden |
| 30 cm |
De importeur is Först Nederland uit Maartensdijk. |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|