Archief Agenda Contact Disclaimer Adverteren Abonneren
Nieuws Techniek Projecten Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Fieldmanager
Boomzorg
Boom In Business
Sportsturf
Stad + Groen

Enquête: zes van de tien Duitsers kopen tuinartikelen online

dinsdag 3 april 2018

Van de Duitse consumenten heeft 62 procent al een of meerdere keren tuinartikelen online gekocht. Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder 1000 Duitse shoppers.

Van de online consumenten bestelt 68 procent zijn tuinartikelen via online marktplaatsen. Zelfvoorzienend tuinieren is in Duitsland een belangrijke trend voor 2018, zo meldt het branchemagazine Duitse tuinbouw Taspo. Volgens het blad wenden Duitse consumenten zich steeds meer tot het internet voor het kopen van nieuwe tuinartikelen. Dat blijkt uit een representatieve enquête die door Statista onder 1.000 Duitse afnemers van producten werd uitgevoerd namens de online marktplaats eBay.

Grote selectie
26 procent van de ondervraagde consumenten heeft daarom al tuinmeubelen, planten of bouwcomponenten online gekocht. 36 procent gaf zelfs aan meerdere keren tuinartikelen via internet te hebben besteld. De respondenten noemden de grote selectie (65 procent), comfort (61 procent) en geld- en tijdsbesparingen (elk 55 procent) als redenen hiervoor.

Prijs is belangrijk
Bij de aankoop van tuinartikelen op internet zei 90 procent van de respondenten dat de prijs voor hen erg belangrijk of belangrijk was. Voor 83 procent is de keuze erg belangrijk of belangrijk en voor 74 procent de leveringsvoorwaarden. 72 procent van de ondervraagden liet weten dat het ontwerp van de items erg belangrijk dan wel belangrijk voor hen was. Dertig procent noemde de herkomst van de producten en 19 procent een individueel tuinadvies.

Investeringen
Voor 2018 is 27 procent van de respondenten van plan minder dan 100 euro te investeren in hun buitenfaciliteiten. 26 procent is van plan investeringen tussen 100 en 249 euro te doen, 19 procent meldde tussen 250 en 499 euro te gaan besteden.

Vertrouwen
Mede-eigenaar van de eBay-winkel 'Pflanzen-voor-dich' Dirk Borchers verkoopt sinds 2014 alles wat met commerciële en sierplanten te maken heeft online. Hij bevestigt de toename van tuinzendingen en noemt hiervoor nog een andere reden. Door de toename van online handel vertrouwen steeds meer mensen internetbedrijven en bestellen ze bijna alles thuis. Vooral waar het om planten gaat is het vertrouwen in handelaren groot volgens hem.

Online bouwmarkten
Volgens de enquête bestelt 68 procent van de ondervraagde consumenten hun tuinproducten voornamelijk via online marktplaatsen. 39 procent noemt de online verschijning van bouwmarkten. 34 procent koopt echter online direct bij de fabrikant.

Zelfvoorzienende tuin
Voor 2018 verwacht Dirk Borchers verdere groei van het zelfvoorzienend tuinieren, een trend die in zijn ogen sterk groeit. De klant wil volgens hem met name bij voedingsmiddelen de exacte herkomst weten en let tegenwoordig steeds meer op de kwaliteit. De meeste zekerheid daarover krijgt hij wanneer de planten zelf gekweekt en geoogst worden.

Bosbes
De trend zal zich volgens hem vooral verspreiden naar groente en fruit. Modeplanten zoals bosbessen zullen volgens hem in toenemende mate te vinden zijn op terrassen en balkons.

Bron: Taspo Gartenmarkt

door Guus van Rijswijck


REACTIES
Er zijn nog geen reacties.
REACTIE PLAATSEN
Naam:
E-mail (wordt niet getoond op de website):
Reactie:

VACATURES
GREENFORUM